Brenda Froyen geeft al achttien jaar met veel plezier en passie les. Maar nu overweegt ze te stoppen: onrecht in het onderwijssysteem is de boosdoener.

Op haar blog (www.brendafroyen.be) legt ze uit waar het volgens haar misgaat:

‘Een onrecht in de vorm van een systeem. Een systeem dat harde werkers niet noodzakelijk beloont, maar vooral dat klaplopers niet afstraft. Leerkrachten die hun baan niet naar behoren doen worden niet de laan uit gestuurd, paraplu’s worden geopend, postjes worden gezocht om ze zo min mogelijk schade te laten aanrichten en de harde werkers mogen nog wat harder werken om dat te compenseren. Het hele onderwijssysteem is rot. Het gaat er niet om of je goed werkt of niet, het is een kwestie van ‘open uren’, ‘vaste benoemingen’, ‘anciënniteit’.’

De auteur, bekend van haar boeken Kortsluiting in mijn hoofd, Uitgedokterd en Lena, is intussen gegroeid tot een onmisbare stem in het publieke debat, zowel op het vlak van geestelijke gezondheidszorg als het onderwijssysteem. Vier jaar geleden ging Brenda er zelf nog onderdoor, deels te wijten aan het onrechtvaardige systeem op school. Haar oproep werd dan ook gehoord door zowel De Standaard, Het Nieuwsbla, Gazet van Antwerpen als het VTM Nieuws:

Het grootste probleem, aldus Froyen, is dat leraren die vastbenoemd zijn, nauwelijks nog worden geëvalueerd. ‘Het gevolg is dat ook onbekwame leerkrachten op post blijven.’ (Bron: De Standaard).

De vaste benoeming hoeft voor Brenda niet op de schop, maar de evaluatieprocedure moet wel soepeler. ‘Dit gaat over de toekomst van onze kinderen’, zegt ze. ‘Ik snap niet dat we dat als samenleving niet inzien.’ (Bron: Het Nieuwsblad)

Ontdek hier meer over het werk van Froyen:

Lees méér van Standaard Uitgeverij