Anntje Peeters is al zo’n twintig jaar gepassioneerd door kruiden, gezonde voeding en natuurlijke schoonheid. Ze heeft een eigen website en geeft cursussen en workshops. Ze schreef twee boeken over het onderwerp, Puur natuurlijk vrouw en SuperBUIKgevoel.

Vorig jaar schreef ze wekelijks een column in Primo Magazine waarin ze tips gaf over het gebruik van de kruiden van het seizoen. De komende weken zullen wij een aantal van deze columns met jullie delen. Vandaag: middeltjes tegen ‘terug naar school’-stress.

Terug naar school! Het brengt zowel voor kinderen als voor ouders elk jaar opnieuw toch wat stress met zich mee. Gelukkig zijn er natuurlijke middeltjes die we kunnen inzetten om de kindjes én de mama’s en papa’s wat rustiger te maken voor het begin van het nieuwe schooljaar

Citroenmelisse (Melissa officinalis)

Citroenmelisse is een kruid dat een instant rustgevend effect heeft. Het helpt heel goed om zenuwen onder controle te krijgen. Een thee van citroenmelisse werkt hiervoor het best.

Die  maak je door 4 eetlepels gedroogde citroenmelisse (aangevuld met eventueel één eetlepel citroenverbena) te overgieten met een liter heet water en een kwartier te laten trekken. Zeef de thee af en doe er een lepeltje honing bij. Kinderen houden meestal van de frisse smaak van citroenmelisse en drinken dit theetje meestal zonder problemen op.

Havermoutpap

Een ontbijt met havermoutpap maakt rustig. Havermout bevat namelijk veel vitamine B6 en die verhoogt de weerstand van je zenuwstelsel. Deze vitamine zorgt er ook voor dat er serotonine wordt aangemaakt, een stofje dat geassocieerd wordt met geluksgevoelens. Havermout zelf bevat daarnaast ook tryptofaan, waaruit nog meer serotine wordt aangemaakt. ’s Avonds maakt je lichaam uit die serotonine dan weer melatonine en dat zorgt op zijn beurt voor een rustige, deugddoende slaap.

Lees méér van Standaard Uitgeverij