Anntje Peeters is al zo’n twintig jaar gepassioneerd door kruiden, gezonde voeding en natuurlijke schoonheid. Ze heeft een eigen website en geeft cursussen en workshops. Ze schreef twee boeken over het onderwerp, Puur natuurlijk vrouw en SuperBUIKgevoel.

Vorig jaar schreef ze wekelijks een column in Primo Magazine waarin ze tips gaf over het gebruik van de kruiden van het seizoen. De komende weken zullen wij een aantal van deze columns met jullie delen. Vandaag: tulsi, de heilige basilicum.

Tulsi, de heilige basilicum

Waarschijnlijk kent iedereen de gewone basilicum wel, maar minder mensen kennen zijn Indiase broertje, de heilige basilicum of tulsi. Dit kruid wordt in India al eeuwenlang geroemd om zijn werking als versterkend en kalmerend kruid. Het werkt vooral erg goed wanneer je door een overmaat aan mentale energie – door bijvoorbeeld veel te piekeren of veel hoofdwerk te verrichten – uitgeput bent geraakt. Doordat het kruid je geest weer rustig maakt, helpt het ook om je beter te kunnen concentreren en weer helder te kunnen denken.

Het kalmerende effect van dit lekkere kruidje doet ook je spijsvertering goed. De aromatische stoffen uit tulsi helpen immers om een onrustige buik weer rustig te maken. Je zal daarom merken dat een tulsithee heel goed helpt wanneer je spijsvertering te lijden heeft onder voortdurende stress.

Tulsi wordt beschouwd als een adaptogeen kruid, wat wil zeggen dat het je hele lichaam versterkt doordat het je mentale en fysieke weerstand verhoogt. Het zorgt ervoor dat je hormonen gebalanceerd worden en reguleert je immuunsysteem.

Met tulsi maak je een lekkere thee op de volgende manier: doe vier eetlepels gedroogde tulsi (verkrijgbaar bij de natuurwinkel of online) in een theepot en overgiet met een liter heet water. Laat een kwartiertje trekken en zeef af. Doe in een thermos en drink zo’n drie kopjes per dag.

Lees méér van Standaard Uitgeverij