nieuws

‘Blijven ademen’. Gegarandeerd stress verminderen door hartcoherentie

De mallemolen van het leven eist steeds meer van ons, met alle gevolgen vandien: hyperventilatie, hartkloppingen, hoge bloeddruk, irreële angsten, chronische stress en burn-out. Steeds meer mensen gaan op zoek naar manieren om met die hoge druk om te gaan. Hartcoherentietraining is een manier waarvan de doeltreffendheid bewezen is. Blijven ademen is een praktisch werkboek dat je deze training aanleert. Sinds 9 maart verkrijgbaar in de boekhandel.

Wat is hartcoherentie?

Hartcoherentie is een maat voor hartritmevariabiliteit, de variatie van tijd tussen twee polsslagen. Volgen je polsslagen elkaar regelmatig op, of zit er de ene keer meer tijd tussen twee slagen dan de andere? Hoe hoger je hartcoherentie, hoe regelmatiger je hartslag, hoe rustiger je je voelt en hoe veerkrachtiger je bent in stresssituaties.

Dat hartcoherentietraining werkt, werd aangetoond in Ook getest op mensen, een voormalig televisieprogramma op één. Die aflevering kan je hier bekijken.

ookgetestopmensen

‘Er zijn veel technieken om te ontspannen, maar weinige zijn zo goed hanteerbaar en meetbaar als hartcoherentietraining’ – Dr. Vera Eenkhoorn, Endocrinoloog, Revida-arts

In België is hartcoherentietraining relatief onbekend maar in onze buurlanden wordt de methode gehanteerd om een antwoord te bieden op stress in de meest extreme werkomstandigheden. Onze noorderburen zetten de techniek onder andere in bij de politie en in Frankrijk krijgen zelfs jachtpiloten in het leger hartcoherentietraining. Het is een wetenschappelijk gefundeerd middel tegen stress dat een minimum aan tijd kost.

In Blijven ademen volg je hartcoherentietraining alsof je bij een coach te rade gaat. Aan de hand van een vierstappenplan leer je een eenvoudige techniek aan om het zenuwstelsel in balans te brengen.

Hartcoherentie_overgang

Alles begint bij het herkennen van de stressmechanismen van je lichaam en geest, zodat je ze op een positieve manier kan beïnvloeden.

Stap 1:

Natuurlijk ademen
De sleutel tot hartcoherentie is oefenen op je ademhaling: die heeft invloed op je hartslag en het is de enige functie van het autonome zenuwstelsel die je zelf kan beïnvloeden.

Stap 2:

Het hart
Een gelijkmatige stijging en daling van het hartritme, synchroon met de ademhaling is typerend voor een status van hartcoherentie, waarbij je hart optimaal communiceert met je brein.

Stap 3:

Hormonen en emoties
Door een systematische beoefening van hartcoherentie stijgt het niveau van het verjongingshormoon en daalt het niveau van het stresshormoon cortisol. Bovendien stijgt het effect van hartcoherentietraining bij het ervaren van positieve emoties tijdens het oefenen.

Stap 4:

Toepassingen van hartcoherentie
Hoe kan je in het dagelijks leven hartcoherentie inzetten in situaties die voor jou stresserend zijn?

Er is geen enkele reden om hartcoherentie niet uit te proberen: de effecten zijn bewezen én talloos. Dankzij deze training ervaar je een verbeterd concentratievermogen, meer creativiteit, meer rust, een betere slaapkwaliteit, meer positieve gedachten en minder angst, een hogere weerstand tegen ziekten, minder stressgerelateerde hoge bloeddruk en ga zo maar door.

(Foto Ook getest op mensen: (c) één)

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief