nieuws

Bruno Vanspauwen geeft inkijk in reclame- en mediawereld in zijn fictiedebuut ‘Bubbel’

0

Bruno Vanspauwen werkte dertig jaar in de reclamewereld, afwisselend als gestreste participant en geamuseerde observator. In dit boek vertelt hij het verhaal van een bedrijf dat kauwgom produceert en de slabakkende verkoop wil aanzwengelen, geholpen door een reclamebureau dat uitpakt met het nieuwe wonderwapen van de marketing: 360 graden.

‘Marketing is war! Je kan geen oorlog winnen zonder brokken te maken.’

In een gonzend universum van ononderbroken reclame, entertainment en digitalisering wordt de kauwgombubbel opgeblazen tot hij uit elkaar dreigt te spatten.

Hoofdpersonage Abel Artman is CEO van een bekend reclamebureau met grote klanten, die zijn sector razendsnel ziet veranderen door de digitalisering. Frank Lamarck is de nieuwe vice president Marketing van kauwgommultinational Chew Inc., die zijn campagne ‘helemaal anders wil’, de strategie moet ‘alle mogelijke communicatiekanalen’ omvatten.

‘If you see a good idea, steal it.’

Met de uitwerking van hun campagne krijg je een blik achter de schermen van de media- en reclamewereld, en een inkijk in de nieuwste technieken van commerciële verleiding: van kranten en magazines die tegen betaling artikelen publiceren over het belang van kauwgom (‘branded content’) tot reality-tv die betaald en bepaald wordt door de kauwgomfabrikant (‘branded entertainment’).

Satirisch boek dat zeker niet alleen ingewijden zal doen (grim)lachen.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief