nieuws

Denk aan je darmen en eet je gezond!

Vlaamse wetenschappers kondigden afgelopen maandag aan dat ze de langverwachte link tussen darmflora en depressie hebben gevonden. Daarmee is nu eindelijk hard bewijs gevonden voor wat al veel langer wordt vermoed: er is wel degelijk een link tussen je darmen en mentale gezondheid.

Een team van Vlaamse onderzoekers kwam deze week naar buiten met bijzondere bevinden over het onderzoek naar de link tussen de darmflora en onze mentale gezondheid. En wat blijkt? Mensen met een depressie blijken in hun darmen bepaalde bacteriën te missen. Of depressie nu wordt veroorzaakt door een verstoring van de darmflora, of dat de verstoorde darmflora het gevolg is van een depressie, moet verder onderzocht worden.

Dat betekent in elk geval dat het belangrijk is om je darmen goed te verzorgen. En dat weten onze auteurs maar al te goed!

In 2017 schreef Anntje Peeters dit in SuperBUIKgevoel:

Hoe mentaal veerkrachtig je bent, wordt mee bepaald door de toestand van je spijsverteringsstelsel. Ongeveer 80 procent van het aandeel serotonine in je lichaam wordt bijvoorbeeld geproduceerd door een gezond spijsverteringsstelsel. Als je weet dat dat stofje mee verantwoordelijk is voor ons mentaal welbevinden en ons gevoel van rust, dan begrijp je wel hoe nadelig het effect van een slechte spijsvertering op onze gemoedstoestand kan zijn.

Met SuperBUIKgevoel wil ze er dan ook alles aan doen om je te helpen je spijsverteringsklachten onder controle te krijgen en komaf te maken met dat opgeblazen gevoel. Nu we weten dat je spijsvertering voor een groot stuk bepaalt hoe gezond, fit en mentaal veerkrachtig je bent, is dat zeker geen overbodige luxe. Op naar een superbuikgevoel!

Ook Lynn De Merlier weet al langer dan vandaag hoe belangrijk je darmen zijn voor je mentale (en fysieke) rust. De Vlaamse Michael Mosley wijdt in Goesting in gezondheid een volledig hoofdstuk aan de link tussen darmen en je mentale gezondheid.

Heb je al eens een streng dieet gevolgd? Of ben je ooit gezonder gaan eten, met meer groenten, fruit, vezels en goede vetten? Of heb je al een keer een langere periode veel slechte vetten en suikers gegeten? Dan heb je de impact ervan wellicht niet alleen gemerkt op de weegschaal en op je algemene lichamelijke conditie; ook je humeur onderging een metamorfose. Afhankelijk van je keuzes kreeg je minder of meer energie, minder of meer levenslust. Dat komt omdat je hersenwerking en mentale gezondheid nauw verbonden zijn met je darmen. Drie elementen bepalen die innige verbinding: de zenuwcellen in je darmen, de neurotransmitters die in je darmen  geproduceerd worden én je darmbacteriën.

Aan het einde van het hoofdstuk geeft Lynn De Merlier tien concrete tips om je mentale gezondheid te boosten via je darmen. We geven er je graag drie mee:

  1. Besef dat wat je eet een invloed heeft op hoe je je voelt. Dat helpt je om bewuste keuzes te maken.
  2. Eet op een stressvrije plek en zonder tijdsdruk. Zo kauw je je voedsel beter en belast je je darmen minder.
  3. Beperk langdurige stressperiodes in je leven, want die kunnen de gezondheid van je darmen sterk aantasten.

De zeven andere tips van Lynn De Merlier, recepten en nog een hele hoop andere nuttige informatie over je darmen, kan je raadplegen in Goesting in gezondheid.

 

Er valt dus nog genoeg te onderzoeken en te vertellen over de link tussen onze darmen en onze mentale gezondheid. Binnenkort brengt Eric De Maerteleire, bio-ingenieur en doctor in de Landbouwkundige en Toegepaste Biologische Wetenschappen, zijn bevindingen na tien jaar onderzoek naar buiten. Zijn visie over de relatie tussen voeding en gezondheid zal verschijnen in het boek Gezond eten, gezond ouder worden, dat midden maart in de winkels zal liggen. Iets om naar uit te kijken!

 

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief