Er is iets aan de hand met de mensheid. Plots voelen sommige mensen de drang om voorwerpen mee te nemen en op bepaalde plaatsen te verzamelen. Dat kan gaan om een schroefdopje van een flesje bier, of een botermesje met nog wat restanten boter, of een oud model van een telefoontoestel. Maar sommige verplaatste voorwerpen zijn complexer. Neem nu bijvoorbeeld een processor van een computer, of de turbine van een experimentele straalmotor. Op die verzamelplaatsen worden de voorwerpen opgestapeld, of eigenlijk met elkaar verbonden als een soort driedimensionale legpuzzel. Zo ontstaan nieuwe bouwwerken van allerlei vormen en formaten.
Waar komt die drang van die mensen vandaan – het zijn er algauw enkele duizenden– en wat is de bedoeling van die nieuw gebouwde constructies?
MYSTERIE
In de vervreemdende novelle The Compelled van de Britse scifi-auteur Adam Roberts volgen we enkele van die personages op hun tocht.
‘Bij het schrijven van The Compelled hoopte ik een sfeer van sciencefictionachtig mysterie te creëren, een gevoel van verwondering dat net zo goed werkt door een reeks visuele beelden als door een opeenvolgende verhaallogica en rationele wereldopbouw’, vertelde Roberts over zijn novelle. ‘Schrijven was een proces van jongleren met verschillende personages met verschillende achtergronden en situaties en ze langzaam bij elkaar brengen voor de grote finale.’
Dat die wonderlijk bizarre wereld niet alleen uit tekst mocht bestaan maar ook, en misschien zelfs vooral, uit beelden, was van bij het ontstaan duidelijk. Zo had de oorspronkelijke uitgever John Schoenfelder, van uitgeverij NeoText, het bedacht. ‘Een van de spannendste dingen aan dit project was de kans om samen te werken met François Schuiten,’ zei Roberts, ‘een kunstenaar die ik al lang bewonder en wiens werk zo briljant en krachtig resoneert met dat soort droompotente visualisatie in The Compelled.’
FRANÇOIS SCHUITEN
François Schuiten was de perfecte keuze. Want wie kan beter die imaginaire constructies ontwerpen, nauwkeurig en vol verbeelding, dan de man die ons moois als Duistere steden gaf.
Ook Schuiten was enthousiast: ‘NeoText heeft een volledig innovatieve manier om het creatieve proces te benaderen. In een tijd waarin de graphic novel-industrie in cirkels draait, betreedt NeoText een nieuw pad en slaat het bruggen tussen proza, comics en filmische verhalen. Toen ik mijn carrière begon, was het een cruciaal moment voor comics, met de publicatie van tijdschriften als Heavy Metal. Ik denk nu terug aan dat historische moment, nu NeoText vooruitkijkt naar de toekomst.’
Uitgeverij Dargaud brengt een uitgebreide editie van het boek Drang, dat oorspronkelijk in 2020 bij NeoText onder de titel The Compelled verscheen. Drang is geen gewoon boek. Door de rijkdom aan ideeën en beschouwingen over de mensheid en de krachtige visuele aanpak kan je er uren in verdwalen, ook nadat je het gelezen en herlezen hebt.
Bron: altaplana.be