Evenement

Wim Opbrouck: Tentoonstelling in Museum Dr. Guislain

Wim Opbrouck is bekend als acteur, zanger, presentator en goedlachse speelvogel. Eerder dit jaar debuteerde hij met twee boeken: de prentenboek Het lied van de bultrug en de novelle Hij wist het niet meer.

Maar minder mensen zijn vertrouwd met zijn beeldend werk. Voor het eerst in dertig jaar ontsluit hij zijn werk in het Museum Dr. Guislain. Zijn bonte collectie aan tekeningen en notitieboeken vol hersenspinsels schetsen een beeld van de man als tekenaar. Net als de mens Opbrouck kan de tentoonstelling zich niet beperken tot louter één aspect in het leven, daarvoor biedt het te veel mogelijkheden. Als gevolg openbaart Open Hart zich als een drieluik, met de expo, Tekenklas en Walvis.

Expo

Onder het curatorschap van Pierre Muylle en Patrick Allegaert biedt de expo een inzicht in het brein van Opbrouck die zich persoonlijk en kwetsbaar opstelt, maar verliest daarbij niet zijn gekende speelsheid en gulheid om de kijker te betrekken.

Tekenklas

De Tekenklas wijdt zich aan het tekenen an sich. Tekenen als een democratisch proces waar opleiding noch duur materiaal van belang zijn. De Tekenklas wordt geleid door een ‘voortekenaar’ die zijn studenten de weg wijst onder het ritme van de ‘voorlezer’ die het tempo per tekening bepaalt. De handelingen worden van bovenaf gefilmd en geprojecteerd in de ruimte. Op deze manier wordt de bezoeker in het tekenproces gezogen – en hopelijk geprikkeld om zelf het potlood ter hand te nemen. Met nieuwsgierigheid en verwondering als leidraad zet Opbrouck de mens aan tot tekenen.

Tekenklas huren

De Tekenklas kan worden gebruikt door (kunst)scholen/academies.

Wat? 1 uur tekenen aan de 13 tafels
Wie? 13 tekenaars waaronder 1 ‘voortekenaar’ + een ‘voorlezer’
Kostprijs?
Onderwijs: 40 euro (excl. toegangsticket Open Hart) Verenigingen: 70 euro (excl. toegangsticket Open Hart)

Tekenklas als workshop

Tijdens de duur van de tentoonstelling worden er workshops georganiseerd met een (lokale) kunstenaar.

Walvis

De aangespoelde walvis in de binnentuin van het Museum Dr. Guislain dient als metafoor voor het menselijk lijden. De monarch der zeeën, de gigant zonder natuurlijke vijanden blijkt uiteindelijk een kwetsbare, verdwaalde ziel. Hij symboliseert eenzaamheid en melancholie. Toch staan hoop en bezinning centraal. De walvis wordt beschilderd door Opbrouck en organisaties als Refu Interim, P.C. Dr. Guislain, vzw De Bolster, Poco Loco en Toren van Babel. Een project waar eenzaamheid wordt gezalfd door velen. Ieder van ons is de walvis. Ieders gedrag herbergt mysterie.