Wat een betoverend nieuws! De fee Galaxa, sidekick van de Rode Ridder, krijgt haar eigen stripserie! Galaxa, de fee van het licht, werd door Rode Ridderauteur Karel Biddeloo geïntroduceerd in het 58ste album, De Toverspiegel, en ze werd sindsdien Johans belangrijkste bondgenoot in zijn strijd tegen Bahaal, de Prins der Duisternis. Maar veel vragen omtrent Galaxa bleven onbeantwoord: wie is zij, wat is haar achtergrond, hoe kwam zij aan haar uitzonderlijke gaven? In deze nieuwe serie krijgen we antwoorden, maar ook veel spanning, fantasy, intrige en magie. En dat hebben we te danken aan een dreamteam: Peter Van Gucht – scenarist van onder andere Suske en Wiske en Nachtwacht – schreef de verhalen, Shirow Di Rosso – van onder andere De Kronieken van Amoras en De Vroem-Vroem-Club – kleurde ze in en Romano Molenaar – Storm, Roodhaar, J. Rom – Force of gold, diverse comics – tekende ze meesterlijk.

Interview met de auteurs

Eigenwijs

Romano, je werkte voor een aantal Amerikaanse comicuitgeverijen. Toch kies je voor het Galaxaproject. Een moeilijke keuze?
Nee hoor. Ik heb de afgelopen 25 jaar in de comicswereld gedaan wat ik wilde. Door te werken aan Storm en Roodhaar en het opzetten van Artking Studio (waarbij we visual development aanbieden voor gamestudio’s) waren mijn activiteiten voor de comics sowieso verminderd. Er zitten tenslotte maar 24 uur in een dag. Met de opdracht voor de serie Galaxa werd de beslissing om te stoppen met de comics wel versneld.

Hoe zou je zelf Karel Biddeloo’s Galaxa omschrijven?
Klassiek zou het eerste woord zijn wat mij te binnen schiet, een lossere inktstijl, een meer zwierige vorm van lijnvoering. Wat ook paste bij de figuur van de Galaxa van toen, een meer volwassen vrouw met lang haar. En hoe typeer je jullie eigen Galaxa qua karakter? Onze Galaxa komt eigenlijk net kijken. Ze moet zich nog ontwikkelen tot de vrouw die ze uiteindelijk zal worden, maar ze doet dat op haar eigenwijze manier. Ze is strijdbaar en neemt initiatieven, ook als die niet helemaal goed vallen of uitkomen, maar ze valt en staat op. Het gevoel het goede te willen doen zit er bij haar al volledig in, maar soms komt dat bij anderen niet helemaal over.

Dynamisch

Hoe geef je dan je eigen ‘touch’ aan het personage? De lange blonde haren maakten bijvoorbeeld plaats voor een kort haarkapsel.
Het idee kwam niet van mij, dus was ik ook enigszins verbaasd. Maar daarna bekeek ik of ik haar zo kon schetsen dat ze paste in het idee en het verhaal van Peter. Belangrijk hier is om haar een ziel te geven, een bepaalde uitstraling en een dynamiek die past bij haar leeftijd en haar avonturen.

Van Karel Biddeloo is bekend dat de actrice Senta Berger voor Galaxa model stond. Had jij iemand specifiek voor ogen voor ‘jullie’ Galaxa?
Op zich zijn er wel wat foto’s voorbijgekomen, maar meer voor de haarstijl dan het gezicht. Ze moest een meer internationale look & feel krijgen en dus kon ik redelijk dicht bij mijn eigen stijl blijven die ik hanteer als ik comics teken. We wilden graag de ogen laten sprankelen. Een soort van drive in haar ogen waaraan je kunt zien dat ze vooruit wil in het leven en wil groeien.


Kon je zelf het personage mee vormgeven?
We hebben wel even bij elkaar gezeten om haar uiterlijk te bespreken, met een aantal ontwerpen als resultaat. Qua design was ik behoorlijk vrij, qua inkleuring ging Shirow aan de slag en uiteindelijk hebben we gezamenlijk de knoop doorgehakt.

Een wildebras

Hoe vergelijk je Galaxa met de andere vrouwelijke helden die je al getekend hebt, Roodhaar, Lady Death, Lara Croft … Wat maakt haar anders?
Ik denk dat haar uniekheid in haar eigenwijsheid ligt. Ik probeer haar natuurlijk grafisch een herkenbaarheid te geven, maar aan de andere kant probeer ik haar ook iets eigens te geven. Dat uit zich in haar doen en laten en haar dynamiek en expressie. Ze is wat dat betreft nog meer een wildebras dan Roodhaar. Daar draagt haar korte coupe toe bij.

Je moest ook een volledig nieuwe wereld scheppen. Hoe bouw je die wereld visueel op? Liet je je inspireren door anderen?
Ik denk dat een kader waarbinnen je los kan gaan belangrijk is. Wanneer is het te veel en wanneer te weinig binnen die wereld? Wanneer wordt de magie te veel sciencefiction en wat is de ondergrens van die magie? Welke dieren lopen er rond en in hoeverre mag je die ontwerpen zodat ze niet buiten de kaders komen? Dat wordt natuurlijk door het scenario van Peter bepaald. In principe zet hij het kader uit, maar hij moet natuurlijk ook rekening houden met de originele wereld die Biddeloo bedacht. We zijn dus altijd bezig met te bekijken hoever we kunnen gaan binnen dat kader. Wat inspiratie betreft leun ik op wat ik in het verleden gezien en getekend heb. Voor de wereld van Galaxa gebruik ik vrij weinig referenties. Soms stuurt Peter een foto van een richting/idee voor bijvoorbeeld een gebouw. Dat neem ik mee in het ontwerp.

Van de mederekruten van Galaxa valt Rana op. Kan je iets meer over haar vertellen?
Rana speelt een belangrijke rol in Galaxa’s leven. Met haar heeft ze een hechte band. Die band zal ook veel meer emoties meebrengen als er iets gebeurt, dan met de andere karakters. Van alle mederekruten is zij het meest down to earth.

► Lees hier de eerste pagina’s!

In het album Spiegelblind wordt het weeskind Galaxa opgenomen in de militaire elfenacademie. Ze is een beloftevolle, maar ook opstandige en koppige leerlinge. Slechts één iemand kent haar verleden en het pad dat ze moet volgen, maar zijn intenties zijn donker en destructief.

Peter Van Gucht, hoe kwam je op dat geniale idee om de jonge Galaxa naar een elfenacademie te sturen?
‘Toen ik van Standaard Uitgeverij de opdracht kreeg, heb ik een bijbel geschreven die uitlegt hoe het nu precies zit met dat ‘goed’ en ‘kwaad’ en waar Bahaal en de Fee vandaan komen. Beide krachten zijn ontstaan uit één godheid. Daarbij bedacht ik dat het dramatisch interessanter zou zijn dat die godheid zich vergist heeft bij de aanstelling van zijn eerste fee. Ze maakt er een zootje van en dus beslist hij achter haar rug een nieuwe klaar te stomen: Galaxa. Daarvoor laat hij haar vanaf haar prille jeugd opleiden aan de academie. De beste ideeën waaien je gewoon tegemoet als je ermee bezig bent ;-).’

1 Spiegelblind

Op jonge leeftijd wordt het weeskind Galaxa opgenomen in een tehuis van de militaire elfenacademie. Haar opleiding verloopt voorspoedig en ze blinkt uit in zowat alle disciplines. Haar carrière in het leger is meer dan beloftevol. Toch ontbreekt het haar aan een echt doel en leeft ze te veel van dag tot dag om het onderste uit de kan te halen. Ze is opstandig, brutaal en koppig wat de relatie met haar oversten danig onder druk zet. Tenslotte willen die haar talent maar wat graag volop inzetten in het leger maar vrezen het ongeleid projectiel dat ze is. Het is ... lees meer Galaxa echter zelf niet echt duidelijk waarom ze niet op één lijn wil komen staan. Is dit wel haar weg? Of voorvoelt ze de stormen die haar te wachten staan? Want er is een boosaardige kracht aan het werk die meer weet over wie Galaxa eigenlijk is en wat ze zou moeten worden. En die geen enkel geweld schuwt om haar opmars te stuiten…

€ 7,99

2 Scherven in het Donker

Haar overwinning op de cycloop levert Galaxa een heldenstatus op. Helaas wordt die overschaduwd door de dood van haar hartsvriendin Rana. Ook het feit dat ze de bevelen van haar overste Mirmir op het slagveld negeerde, wordt haar flink aangerekend. De straf die er op volgt, voelt in verhouding tot haar misdaad echter onrechtvaardig aan. Het is een regelrechte veroordeling tot de dood. En zelfs al overleeft Galaxa haar monsterlijke tegenstander in de arena, dan nog zullen de duistere machten onder leiding van de gemaskerde aan de touwtjes blijven trekken. Langzamerhand begint het Galaxa te dagen dat iemand haar voorgoed wil uitschakelen. Zeker als men ... lees meer haar daarop keihard confronteert met een vijand waarvan ze dacht voor altijd verlost te zijn.

€ 7,99

3 Het spoor van de duivel

Omdat er een prijs op haar hoofd staat, is Galaxa verplicht naar het buitenland te vluchten. Maar het enige veilige land ligt ver over zee en de bootreis daarheen is vol gevaar. Uiteindelijk is er maar één schipper bereid hen over te zetten. Helaas gaat het vreselijk mis en vallen ze in handen van een nietsontziende vijand. Alles lijkt verloren tot Galaxa hulp krijgt uit onverwachte hoek.

€ 7,99

Romano Molenaar

Romano Molenaar is a Dutch comic artist, best known as the second artist of the popular sci-fi series 'Storm'. He has also worked extensively for US comic books and gaming projects. Born in The Hague, Molenaar has drawn covers and interior art for US comic books since the mid 1990s, starting with the Liar Comics miniseries 'More than Mortal' and 'Witchfinder'. He then joined Chaos Comics, where his credits include 'Lady Death' and 'The Tenth'. He also worked for Top Cow, doing fill-ins on 'Witchblade' and 'The Darkness', as well as the miniseries 'Cursed'. In 2003 he was given the chance to work on an X-men title for Marvel Comics called X-men unlimited. The comic was about animal cruelty and won the Genesis award. In 2012 he got hired for Dc comics to be part of the batman group. He illustrated Batman Detective comics #1 and got a job as regular penciller for the Birds of Prey series. Molenaar was also asked by publisher Rob van Bavel to take over the popular Dutch comic series 'Storm', following the death of the original artist Don Lawrence in 2003. Molenaar gave up his day job and has done the artwork for new stories in cooperation with colorist Jorg De Vos since 2006. The stories, written by Martin Lodewijk and later by De Vos, are first published in Eppo magazine and then in albums by Van Bavel's Don Lawrence Collection. In 2013, Molenaar also started a spin-off series starring the female character 'Roodhaar', for which the scripts are provided by none other than 'Conan the Barbarian' writer Roy Thomas.

Peter van Gucht

Peter van Gucht (°1963, Ekeren) studeerde in 1986 af aan de animatieafdeling in het HRITCS te Brussel. Als stripscenarist zette hij zijn eerste stappen in de studio van Marc Legendre (Biebel). Daarna volgden ook andere reeksen zoals Zapman wat hij maakte met Jan Bosschaert en Rafke de raaf en de M-kids die hij beide met Luc Morjaeu in het leven riep. Hij tekende en verzon ook jarenlang zelf cartoons voor TV-ekspres en Teveblad. Sinds 2005 is Peter Van Gucht ook de hoofdscenarist van Suske en Wiske.

De legende van Galaxa onthuld

Episode 1 – Heeft Galaxa echt bestaan?

Episode 2 – Een mens van vlees en bloed

Episode 3 – De laatste dagen van Galaxa

De making-off