nieuws

Hoe het allemaal begon…

Carlos Ruiz Zafón kennen de meeste lezers van Het Kerkhof der Vergeten Boeken, het vierluik dat begon met De schaduw van de wind en onlangs werd afgesloten met Het labyrint der geesten. Toch weten maar weinig fans dat de kiem voor deze romans gelegd werd in vier eerdere boeken van Zafón, die in Spanje grote populariteit genoten. We stellen ze graag nog eens aan je voor. 

De Nevelprins

In het eerste échte romandebuut van Carlos Ruiz Zafón gaan drie vrienden op zoek naar het verhaal achter de schipbreuk met Orpheus, waarbij ze al snel op het huiveringwekkende verhaal van de Nevelprins stuiten…

‘In elk goed boek voor jongeren sluimert een onderhoudend verhaal voor volwassenen. Dat geldt ook voor De Nevelprins.’ – Spiegel Online

Het Middernachts paleis

Calcutta 1932: het is voor Ben en zijn vrienden tijd om het weeshuis waarin ze zijn opgegroeid te verlaten. Maar bij het afscheidsfeest verschijnt plotseling Sheere, een jong meisje waar Ben meteen door gefascineerd is. Als Ben en Sheere ontdekken wat hen met elkaar verbindt, worden ze diep de onderwereld van Calcutta ingetrokken…

‘Carlos Ruiz Zafón is weer bovennatuurlijk op dreef. Het Middernachtspaleis is een magisch avontuur waarbij de koude rillingen je zo nu en dan over de rug lopen.’ – VN’s Detective & Thrillergids

Septemberlichten

Op het landgoed van speelgoedfabrikant Lazarus aan de Normanische kust is niets wat het lijkt. Na de plotse dood van Hannah, het hulpje in de huishouding, gaan Irene, de dochter van Hannah’s baas, en haar vriend Ismaël op onderzoek uit. Stukje bij beetje komen ze erachter dat de speelgoedfabrikant een duister geheim bewaart…

‘Gevaarlijk om in dit boek te beginnen als je niet veel tijd hebt, want ik kon niet stoppen voor ik wist hoe het afliep.’ – Hebban.nl

Marina

Mei 1980. Elke vierde zondag van de maand verschijnt in het kerkhof van Barcelona een koets, getrokken door zwarte paarden. Er stapt een vrouw uit, in het zwart gekleed. Ze loopt naar een grafsteen die geen naam vermeldt, maar waarop alleen een mysterieuze afbeelding van een zwarte vlinder te zien is. Als de 15-jarige Oscar en Marina besluiten haar te achtervolgen, begint een reis die hen naar een duister geheim leidt in het raadselachtige labyrint onder de straten van een vergeten, naoorlogs Barcelona.

Marina zal een moderne klassieker worden, die ik van harte aanbeveel.’ – The Guardian

In welk van de boeken begin jij binnenkort met lezen?

 

Het Kerkhof der Vergeten Boeken

Overzicht

Carlos Ruiz Zafón

Het spel van de engel

‘Een schrijver vergeet nooit de eerste keer dat hij een paar munten of een loftuiting accepteert in ruil voor een verhaal. Nooit vergeet hij de eerste keer dat hij het zoete gif van de ijdelheid in zijn bloed voelt en gelooft dat, als hij er nu maar in slaagt zijn gebrek aan talent voor iedereen verborgen te houden, de droom van de literatuur in staat zal zijn hem een dak boven het hoofd te verschaffen, een warme maaltijd aan het einde van de dag en, waar hij het meest naar hunkert: zijn naam gedrukt op een miezerig stuk papier dat ongetwijfeld langer zal leven dan hij. Een schrijver is veroordeeld tot de herinnering aan dat moment, omdat hij dan al verloren is en zijn ziel een prijs heeft.’

In het turbulente Barcelona van de jaren twintig krijgt de jonge broodschrijver David Martín, geobsedeerd door een onmogelijke liefde, het aanbod van een mysterieuze uitgever om een boek te schrijven zoals nog nooit geschreven is, een boek dat de wereld zal veranderen. De tol die David hiervoor moet betalen is echter torenhoog.

David, zijn vader bruut vermoord, zijn moeder niet meer dan een schim op afstand, raakt als kind verzeild in het Kerkhof der Vergeten Boeken. Daar stuit hij op het sinistere, religieuze boek Lux Aeterna, verschenen bij de Parijse uitgever Andreas Corelli - Davids opdrachtgever - en geschreven door ene Diego Marlasca. Ooit behoorde Davids huis met de toren toe aan deze onfortuinlijke advocaat, die zich geheel op het schrijven toelegde, tot hij onder duistere omstandigheden thuis om het leven kwam. Spoedig blijken er tussen hemzelf en Marlasca meer parallellen te bestaan dan David kon vermoeden ...

Het spel van de engel is een labyrintisch verhaal vol intriges, verraad, vriendschap en tragedie, maar ook een verhaal over de gevaarlijke kunst van het schrijven en de macht van woorden.

Van de auteur van de wereldberoemde bestseller De schaduw van de wind.

Lees méér.

Overzicht

Carlos Ruiz Zafon

De gevangene van de hemel

Fermín Romero de Torres staat op het punt te trouwen met zijn geliefde Bernarda. Een bezoekje van een duistere persoon, kreupel en met slechts één hand, die een peperdure editie koopt van De graaf van Montecristo, zet alles op losse schroeven.
Barcelona, 1957. Daniel Sempere en zijn vriend Fermín Romero de Torres, de helden uit De schaduw van de wind, moeten er opnieuw op uit om de grootste uitdaging van hun leven het hoofd te bieden.
Net nu het leven hun schuchter begon toe te lachen, duikt er een verontrustende figuur op in de boekwinkel van de heer Sempere en hij dreigt een gruwelijk geheim te onthullen dat al decennia ligt begraven in het duistere geheugen van de stad.

De gevangene van de hemel is het derde en een-na-laatste deel in het vierluik rondom het Kerkhof der Vergeten Boeken. Een fantastisch verhaal vol intrige en emotie dat ons naar het Barcelona van de jaren veertig en vijftig transporteert en waarin de betovering van boeken, liefde, en vriendschap weer net zo’n belangrijke rol spelen als in de voorgaande twee. In De gevangene van de hemel komen de verhaallijnen van De schaduw van de wind en Het spel van de engel samen en leiden naar het mysterie dat zich schuilhoudt in het hart van het Kerkhof der Vergeten Boeken.

Fragment
Dat jaar waren de dagen rond kerst loodkleurig en de ochtenden met rijp bedekt. Een blauwachtige schemering lag over de stad en er waren maar weinig mensen die stilhielden om de etalage van Sempere en Zoon te bekijken en nog minder die zich naar binnen waagden om te vragen naar dat ene, verloren boek dat zijn hele leven op hen had gewacht en waarvan de verkoop, poëziebundels daargelaten, zou hebben bijgedragen aan het oplappen van de precaire financiën van de boekhandel.
‘Ik geloof dat vandaag dé dag is. Vandaag verandert ons lot,’ kondigde ik aan, in de ban van mijn eerste kop koffie - puur optimisme in vloeibare vorm.
Mijn vader, die al vanaf acht uur ’s ochtends aan het worstelen was met het kasboek, keek op en observeerde de stoet van klanten die hem door de vingers glipte en die verdween in de straat.
‘Dat de hemel je moge horen, Daniel, want in dit tempo, als de kerstcampagne geen vruchten afwerpt, hebben we in januari niet eens meer geld om de elektriciteitsrekening te betalen. We zullen echt iets moeten doen.’
‘Fermín had gisteren een idee,’ opperde ik. ‘Volgens hem heeft hij een magistraal plan om de boekhandel te redden van het op handen zijnde bankroet.’
‘God sta ons bij.’
‘ “Als ik nu eens in onderbroek de etalage zou decoreren, wie weet of het zou lukken om een vrouwelijk specimen, belust op literatuur en heftige emoties, naar binnen te lokken om geld uit te geven, want zij die het kunnen weten, zeggen dat de toekomst van de literatuur afhangt van de vrouwen en God is mijn getuige dat de dienstmaagd die de woeste aantrekkingskracht van dit goddelijke lichaam kan weerstaan nog geboren moet worden”,’ declameerde ik.
Achter mij hoorde ik het potlood van mijn vader op de grond vallen en ik draaide me om.
‘Fermín dixit,’ voegde ik eraan toe en ik nam grinnikend nog een slok koffie.
Ik had gedacht dat mijn vader wel zou glimlachen bij een dergelijke inval van Fermín, maar toen ik vaststelde dat hij niet uit zijn stilte leek te ontwaken, bekeek ik hem aandachtig.
Sempere senior leek een dergelijk krankzinnig voorstel niet alleen totaal niet grappig te vinden, hij had zelfs een peinzend gezicht getrokken, alsof hij het serieus overwoog.
‘Kijk eens aan, misschien heeft Fermín de spijker wel op zijn kop geslagen,’ mompelde hij.

Lees méér.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief