nieuws

Hoe onderwijs ons talent verspilt

‘Wij hebben al zo hard gevochten, mevrouw de minister. Ik heb zo hard gevochten. Voor uw onderwijs. Voor ons onderwijs. Ik heb getrokken en geduwd. Ik heb op de barricades gestaan en in de coulissen mee gesupporterd. En met mij, zovelen. U kent mij niet, mevrouw de minister. Maar wanneer zorgt u voor mij? Wanneer zorgt u voor ons?’ 

Met deze wanhoopskreet richtte leerkracht Caroline Van Nieuwenhuyse zich afgelopen week in een open brief aan Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs. Dat er iets schort aan ons onderwijssysteem wordt al langer verkondigd, gelukkig worden er hier en daar ook structurele oplossingen naar voor geschoven. Docent en onderzoekster Ann Verlinden schreef er 2 jaar geleden al een boek over: Studeren is voor strevers: Hoe onderwijs ons talent verspilt. Samen met deskundigen uit het vak gaat ze op zoek naar de zwakke plekken in het onderwijs en hoe het beter kan.

‘Studeren, dat is voor strevers. Niks voor mij.’ Dat denken jongeren die niet graag naar school gaan wel eens. Jongeren voor wie de school eerder een plek van vernedering is dan een veilige omgeving waar ze kunnen leren en ontdekken wat ze waard zijn. De school is er nu eenmaal niet voor iedereen, dat is de harde realiteit in Vlaanderen. Voor kinderen uit de betere sociaaleconomische milieus behoort ons onderwijssysteem tot het beste van de wereld, maar het faalt compleet voor jongeren uit kwetsbare gezinnen. Zo gaat veel talent verloren. Critici zeggen dat de onderwijshervorming daar niets aan zal veranderen, wel integendeel. Hoe zet je een systeem op poten waar mensen niet afzakken of zittenblijven of uit de boot vallen, maar waarin iedereen mee kan, op zijn of haar eigen manier?

Ann Verlinden praat met onderwijsexperten, vernieuwers en ervaringsdeskundigen (lees: de slachtoffers van ons systeem). Die verhalen neemt ze mee op scholenreis langs enkele middelbare scholen. Ze zoekt samen met bevlogen directeurs, die niet wachten op richtlijnen van bovenaf om initiatief te nemen, naar de zwakke plekken in ons onderwijssysteem. Om uiteindelijk zicht te krijgen op hoe de ideale school eruitziet, de school die alle jongeren een toekomst kan geven.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief