lijst

Lees mee(r): versterk je weerstand met deze tips

Hoe zorg je dat je weerstand optimaal is? Wat is bijvoorbeeld de invloed van vitaminen en je darmen, of zelfs je ademhaling? Deze experts kunnen je precies vertellen waar jij op moet letten om je weerstand te verhogen.

Psst: enkele boeken zijn tijdelijk afgeprijsd! Scroll snel naar beneden om te ontdekken welke.

 

Eric De Maerteleire is bio-ingenieur en expert in voeding en de impact ervan op ons lichaam. Hij gaf aan Feeling enkele nuttige tips om je weerstand te verhogen:

Probeer gezond, gevarieerd en evenwichtig te eten. De mediterrane levensstijl past daar perfect in. Groenten, fruit, vis en volle granen zijn belangrijk. Eet je van alles voldoende, dan haal je die essentiële vitamines, mineralen en andere stoffen uit je voeding. Veel tekorten komen gewoon door onze levensstijl. Mensen eten bijvoorbeeld veel te weing fruit. Terwijl we volgens de WHO 300 gram groenten en 250 gram fruit moeten eten, eet de Vlaming een pak minder. Wil je meer vitamines binnenhalen? Hol dan eerst naar de drogist en koop veel vers fruit en verse groenten.

Meer tips om je weerstand te boosten vind je in Gezond eten, gezond ouder worden (geschikt voor àlle leeftijden):

 

In deze coronacrisis is het meer dan ooit belangrijk om op onze ademhaling in te zetten. De Buteyko-ademtechniek zorgt er immers (onder andere) voor dat bacteriën of virussen veel minder kans maken om binnen te dringen in ons ademhalingsstelsel.

Enerzijds komt dit omdat je met deze techniek steeds door de neus in- en uit ademt, waardoor slechte deeltjes minder gemakkelijk binnenkomen dan door de mond. Anderzijds zullen deze beestjes het ook veel moeilijker hebben om in ons lichaam (longen) te settelen. Door een evenwichtige ademhaling verhoogt de immuniteit van ons lichaam, omdat door de Buteyko-methode het zenuwstelsel in rust gaat en zo angst en paniek tegengaat of laat verdwijnen.

Meer lezen? Noëlla Appermans reikt je alle tips aan in haar boeken:

 

Stef Mintiens leerde ons in zijn boek Opnieuw echt eten om de juiste en gezondste voeding te eten. Hij geeft een goede tip mee om je weerstand te verhogen:

Het is zo simpel om zelf weer gefermenteerde voedingsmiddelen te bereiden. Het begint met je eigen desembrood bakken, yoghurt of kefir, zuurkool of wortel-knolseldersalade maken, al is dat een iets grotere uitdaging. En als je eenmaal de microbe te pakken hebt, maak je zelf je favoriete kombuchadrankjes, salami’s en sausjes.

Zo bewaar je zonder te koken, dus zonder verlies van nutriënten, de goede eigenschappen van voeding en je krijgt er bovendien zeer noodzakelijke, goede micro-organismen voor je darmen bovenop. Vers gefermenteerde producten verbeteren sterk de immuniteit en verminderen allergieën en intoleranties. En het leukste is: je hoeft er helemaal niet veel energie in te stoppen, want de bacteriën doen het werk voor jou.

Meer nuttige tips en inspiratie vind je in het boek:

In prijs verlaagd

Zo’n 70 à 80 procent van je immuunsysteem of weerstand wordt bepaald door je darmflora. Je goede darmbacteriën verdedigen je darmstelsel – en dus je hele lichaam – tegen ongewenste indringers. Lynn De Merlier geeft tips om je darmflora gezond te houden:

Om je darmflora in evenwicht te houden en zo je immuunsysteem te versterken, geloof ik heel erg in probiotica. Dat zijn goede bacteriën die je kunt innemen via je voeding of via supplementen en die een positief effect hebben op de gezondheid van je darmen. Ja, je begrijpt het goed: je gaat uit vrije wil capsules of drankjes doorslikken die krioelen van de bacteriën. Niet van venijnige, maar wel van lieve Joopjes Microobjes, welteverstaan.

Als je probiotica niet via supplementen wilt innemen maar via je voeding, dan moet je vooral gefermenteerde voedingsmiddelen eten. Die maak je het best zelf of koop je in de biowinkel.
• Augurken
• Donkere chocolade (meer dan 70 procent cacao)
• Geitenkaas
• Kefir (een zure melkdrank)
• Kimchi (Koreaanse zuurkool)
• Kombucha (gefermenteerde thee)
• Miso
• Verse yoghurt
• Zuurdesembrood
• Verse zuurkool

Deze en nog vele andere tips, én smakelijke receptjes vind je terug in haar boek. Nu tijdelijk aan €17,50 ipv €24,99!

 

En ook Anntje Peeters, die al veel boeken schreef over natuurlijke middelen tegen allerlei kwaaltjes, sluit zich daarbij aan:

Het klopt wat de yoghurtreclames je vertellen: yoghurt zorgt voor een platte buik en een sterke weerstand. Het is immers een gefermenteerd product en bevat daardoor grote hoeveelheden gunstige bacteriën die mee kunnen zorgen voor een superbuikgevoel en een goede weerstand. Dat geldt uiteraard alleen voor natuurlijke, ongezoete yoghurt die geen melkpoeder, suikers, verdikkingsmiddelen of andere toevoegingen bevat.

Meer lezen over hoe je op een gezonde manier een platte buik krijgt? Ontdek het in haar boek. Nu tijdelijk aan €17,50 ipv €24,99!

 

Hilde Demurie voegt daar graag nog deze heerlijke boodschap aan toe:

‘Lachen is gezond’ mag je echt letterlijk nemen. Want lachen heeft ook nog eens een gunstige invloed op de ademhaling, versterkt je immuunsysteem, bevordert de bloedsomloop en verlaagt de bloeddruk. Niet alleen je lichamelijke gezondheid, maar ook je geestelijke gezondheid floreert. Als je lacht, ben je immers in het ‘hier en nu’ en stroom je. Je bent in een flow.

Fake a smile. Een feit: je gevoelens beïnvloeden je lichaam en je lichaam beïnvloedt je gevoelens. Door je mondhoeken omhoog te krullen tot een glimlach, ook al voel je je volstrekt niet vrolijk en vredig, beïnvloed je positief je gevoel. Plak post-its met smileys op je ijskast, klerenkast, bureau… Glimlach maar eens of trek je mondhoeken omhoog, dan kun je je onmogelijk kwaad maken. Probeer het gewoon!

Meer voedingstips en andere aanbevelingen lees je in haar boeken:

Nu tijdelijk aan €17,50 ipv €24,99!

Nu tijdelijk aan €15,00 ipv €19,95!

Nu tijdelijk aan €15,00 ipv €19,95!

 

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief