nieuws

‘Leuven Chansonnier’ herleeft in concertmarathon Laus Polyphoniae

Een van de sterren van Laus Polyphoniae 2018, het festival voor muziek van de middeleeuwen en de renaissance van AMUZ (Festival van Vlaanderen – Antwerpen), is zonder twijfel het Leuven Chansonnier. Vier topensembles wekken deze muzikale schat aanstaande zaterdag 25 augustus in een concertmarathon opnieuw tot leven. Minister van Cultuur Sven Gatz erkent dit bijzondere liedboek zelfs als topstuk.

In 2015 kwam de Alamire Foundation, Internationaal centrum voor de studie van muziek in de Lage Landen en partner van AMUZ, het laat-15de-eeuwse liedboek op het spoor. Een unieke vondst die kan rekenen op wereldwijde belangstelling. Dit kleine boekje blijkt immers een nieuwe getuige van bekende en soms befaamde composities en voegt niet minder dan twaalf onontgonnen stukken toe aan het laatmiddeleeuwse muzikale repertoire.

Bart Demuyt, directeur van de Alamire Foundation en AMUZ: “Dat het Leuven Chansonnier volgens minister van Cultuur Sven Gatz niet mocht ontbreken op de Topstukkenlijst, wisten we. Ik ben vandaag vooral verheugd dat de minister dit voornemen wist te realiseren en het besluit zonet heeft ondertekend. De valorisatie van hoogstaand musicologisch onderzoek tijdens Laus Polyphoniae maakt dit festival telkens zo uniek.”

Er zijn nog tickets beschikbaar voor drie van de vier unieke concerten van het Leuven Chansonnier. Het concert van het Huelgas Ensemble om 20 uur is uitverkocht. Tickets en info via www.amuz.be of 03 292 36 80.

 

Overzicht

Alamire Foundation

Leuven Chansonnier – Facsimile & Studie/Study

In 2014 verkocht een klein Brussels veilinghuis een uitzonderlijk goed bewaard en tot dan toe totaal onbekend laatvijftiende-eeuws liedboek aan een privékunsthandelaar. Aangezien het een uiterst zeldzaam en zowel muziekhistorisch als algemeen cultureel zeer belangrijk manuscript betreft, kocht de Koning Boudewijnstichting het aan en deponeerde het bij de Alamire Foundation in de Leuvense Parkabdij. Benoemd als het ‘Leuven Chansonnier’ bevat dit sierlijk vervaardigd persoonlijk liedboek negenenveertig profane Franse chansons en één religieus werk op Latijnse tekst, van de hand van gerenommeerde componisten als Johannes Ockeghem (ca. 1420-1497) en Anthoine Busnoys (ca. 1430-1492). Twaalf composities zijn unica. Deze becommentarieerde facsimile is de eerste van een nieuwe reeks, de Leuven Library of Music in Facsimile, met als general editors David J. Burn en Bart Demuyt. De reeks staat in voor kwalitatief hoogstaande reproducties van originele muzikale bronnen die op esthetisch, muzikaal en cultureel vlak bijzonder waardevol zijn. Alle facsimile’s zijn volledig in kleur en op het originele formaat. Ze zijn voorzien van een uitvoerige commentaar, geschreven door een gezaghebbend expert. In 2014, a small Brussels auction-house sold an extraordinarily well preserved and previously entirely unknown late fifteenth-century songbook to a private art-dealer. Given the extreme rarity and immense music-historical and cultural importance of this manuscript, it was subsequently acquired by the King Baudouin Foundation and deposited with the Alamire Foundation in Leuven’s Park Abbey. Now known as the Leuven Chansonnier, this elegantly produced personal object contains forty-nine French-texted secular pieces and one Latin sacred work by leading composers including Johannes Ockeghem (c. 1420–97) and Anthoine Busnoys (c. 1430–92). Twelve of the pieces are unique to the manuscript. The present facsimile with commentary launches a new series, the Leuven Library

Lees méér.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief