nieuws

Masseer zelf je pijn weg. Drie technieken

Stress en een druk leven kunnen al eens leiden tot lichamelijke kwalen. Een stijve nek, een opgeblazen gevoel, oorsuizingen, vermoeide ogen, hoofdpijn… iedereen heeft er wel eens mee te maken. Een deugddoende massage kan dan wonderen verrichten, maar is niet altijd beschikbaar.

Masseer zelf je pijn weg bevat 50 eenvoudige massagetechnieken die je zelf tijdens een korte pauze kunt toepassen. De technieken worden stap voor stap in woord en beeld uitgelegd en bestrijken alle delen van het lichaam, van top tot teen. Op die manier kun je elk moment – thuis, op het werk of onderweg – benutten om stress en pijn te verlichten. Je ontspannen, energiek en goed voelen ligt binnen handbereik!

Wij doen je hier alvast drie technieken gewoon cadeau! Relax!

Een jonger gezicht dankzij je vingertoppenEen jonger gezicht_Pagina_2_site

Ik raad je aan deze antirimpeltechniek een paar keer per dag gedurende een seconde of tien te doen, vooral als je je gezicht met koud water hebt gewassen of hebt gereinigd of gehydrateerd. Deze techniek voer je heel delicaat en licht uit met je vingertoppen. Het is alsof je pianospeelt, je vingers tikken als een licht regenbuitje over je hele gezicht en wat langer op je voorhoofd, rond je ogen en lippen (waar de eerste rimpeltjes ontstaan). Deze massage kun je ook heel goed doen als je voor het rode stoplicht staat.

In de westerse cultuur is het gezicht het enige lichaamsdeel dat nooit bedekt is. Iedereen ziet en beoordeelt het bij de eerste blik. Waar lichaamstaal werkt als een soort filter (door je houding en verzorging), verraden je gelaatsuitdrukkingen het meest wie je bent. Een ontspannen en sereen gezicht beïnvloedt de mensen om je heen, maar heeft ook effect op jouw gemoedstoestand, op je hele wezen. Deze antirimpeltechniek is heel eenvoudig en stimuleert de natuurlijke aanmaak van collageen, dat je huid soepeler maakt.

De hand doorgronden_Pagina_2_siteDe hand doorgronden – De vingers

Je hoeft elke vinger van de ene hand maar zes seconden te masseren met je andere hand.

1. Masseer en kneed elke vinger tussen de duim en de andere vingers van je andere hand, van de aanzet tot de vingertop.
2. Eindig door twee of drie keer stevig aan beide kanten naast de nagels te knijpen en de vinger dan hoorbaar los te laten: tok.

Rond je vingernagels liggen de uiteinden van enkele meridianen: longen, dikke en dunne darm, hart, drievoudige verwarmer. Onder aan de pink, aan de binnenkant, bevindt zich een punt dat direct inwerkt op het hart. Het wordt ook wel het ‘doodgraverspunt’ genoemd. In de middeleeuwen beten doodgravers namelijk in de pink van de mensen die ze moesten begraven om te zien of ze wel echt dood waren. Aan de rand van de teennagels bevinden zich de uiteinden van de meridianen voor de blaas, de galblaas, de maag, de lever, de milt en de pancreas.

Tip: Je kunt ook alleen de kleine kneepjes aan weerszijden van je nagels geven zonder eerst de vingermassage te doen. Dat stimuleert je lichaam: knijp, laat los, knijp, laat los en voel je weer helemaal fris.

Diverse oefeningen voor bekken, benen en voetenDiverse oefeningen voor bekken, benen en voeten_Pagina_2_site

1. Eerst ga je werken aan je heupen, bij de aanzet van je benen: trek je billen om en om op en voel hoe je zitbeentjes elke keer als ze dalen verder in je stoel zakken. Dit mobiliseert je bekken, dat de neiging heeft stijf te worden, vooral bij lange autoritten, als er veel files zijn of als je te lang hebt gezeten, achter je computer bijvoorbeeld.

Schommel vervolgens met je bekken naar voren en naar achteren, en maak een cirkelbeweging in de ene en dan in de andere richting als besluit van deze bekkenmobilisatie.

2. Zet je voeten parallel recht onder je bekken neer en goed plat op de vloer van de auto of op de grond, houd je knieën in een rechte hoek als een farao. Til je ene hak goed omhoog en duw daarbij goed op je tenen alsof je de grond wilt indrukken, zodat je knie omhoog gaat. Laat je hak weer langzaam zakken. Linkerbeen, rechterbeen enzovoort. Dit is een trage beweging met weerstand die alle spieren van je been en je voet laat werken.

Je kunt de weerstand vergroten door je hand op je dij te drukken, wat een tegendruk geeft aan de andere beweging: opnieuw isometrische druk en tegendruk.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief