nieuws

Nieuw auteurstrio jaagt Robbedoes de dood in

Rob-Vel, Doisy, Jijé, Franquin, Roba, Greg, Fournier, Cauvin, Broca, Chaland, Tome, Janry, Morvan, Munuera, Yann, Vehlmann, Yoann, het is een indrukwekkend lijstje van stripauteurs die de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot bedacht en getekend hebben. En dan hebben we het nog niet over het even exquise lijstje auteurs die zorgden voor de hommagealbums in de reeks Een verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot door

‘We konden op Franquins wereld bouwen’

Sophie Guerrive en Benjamin Abitan, de nieuwe scenaristen van Robbedoes

Het was dan ook verrassend toen uitgeverij Dupuis vorig jaar de nieuwe Robbedoesploeg voor de reguliere reeks bekendmaakte. Tekenaar Olivier Schwartz – onder andere Gringos Locos, Atom Agency en drie albums Robbedoes door … op scenario van Yann – hoeven we niet meer voor te stellen. Zijn prachtige atoomstijl sluit perfect aan bij de Robbedoesverhalen.

Sophie Guerrive en Benjamin Abitan, beiden dertigers, vormen het scenarioteam en in de stripwereld zijn ze veeleer nobele onbekenden. Sophie Guerrive is auteur van enkele jeugdboekenreeksen, Benjamin Abitan is eigenlijk acteur en theatermaker die onder andere voor de radiozender France Culture komische hoorspelen maakte. Enkele daarvan waren gebaseerd op Kuifjeverhalen.

Hoog tijd dus om hen aan het woord te laten, want aan enthousiasme ontbreekt het hen niet.

Geluk

Wat betekende de Robbedoesreeks voor jullie als lezer?
Benjamin Abitan: Misschien een dom antwoord, maar eerst en vooral avontuur, een manier om naar de wereld te kijken waarbij problemen eigenlijk goed nieuws zijn, want je kan dan andere landen bezoeken. Een optimistische kijk op onvoorziene omstandigheden, zo belangrijk voor een kind. Kuifje, Robbedoes en Indiana Jones hebben mij de zin om te reizen bijgebracht. Een verhaal voor Kuifje schrijven is onmogelijk, daarom is het maken van een avontuur voor Robbedoes ongeveer het summum van wat ik kan dromen als scenarist. Intimiderend en stresserend, dat zeker, maar ook zo’n geluk waar ik nog niet van bekomen ben.
Sophie Guerrive: Als kind heb ik noch de albums noch het tijdschrift gelezen. Daarom heb ik me na de vraag van de uitgeverij ettelijke zaterdagen teruggetrokken in de bibliotheek en de albums in willekeurige volgorde gelezen. Zo raakte ik vertrouwd met de figuren en de wereld van Robbedoes.

Hoe raakten jullie bij het project betrokken?
Sophie: Stéphane Beaujean, uitgever bij Dupuis, kende mijn werk en contacteerde me.
Benjamin: Het was maart 2020, de eerste lockdownperiode. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er een ploeg van vijf scenaristen gevormd zou worden, maar uiteindelijk zijn Sophie en ik overgebleven, wat het resultaat niet minder intens en rijk maakt. Ik heb toen vooral de Robbedoesalbums van Franquin herlezen, tegelijkertijd doodsbang en opgewonden. Toen ik Sophie ontmoette, klikte het tussen ons van bij het begin. We zaten meteen op dezelfde golflengte, zowel over de toon van de dialogen als over de essentie van wat we wilden vertellen. Stéphane heeft als uitgever hierbij een uitstekende rol gespeeld, hij zag het complementaire van ons als ploeg, hij reikte zelf ideeën aan en inspireerde ons. Daarna moesten we een goede methode vinden om tijdens de lockdown toch vlot te kunnen samenwerken. Veel pagina’s zijn zo ‘à huit mains’ geschreven.

Franquin

Jullie voorgangers zijn niet de minsten. Welk gevoel overheerste: toch wat zenuwachtig of vol zelfvertrouwen?
Sophie: Eigenlijk hebben er zich al zoveel auteurs over Robbedoes ontfermd dat de serie niet aan iemand specifiek toebehoort en je je dus ook niet overweldigd kunt voelen door het aura van een van die auteurs.
Benjamin: Voor mij is Robbedoes toch vooral Franquin. Ik heb eerst de albums van Guust Flater gelezen en zo de personages Robbedoes en Kwabbernoot leren kennen. Veel talentrijke auteurs hebben zich met de serie beziggehouden, maar voor mij zijn het toch Franquins verhalen die iets puurs, natuurlijks en vloeiends hebben, zoals in dromen. Ze hebben ook iets van totale vrijheid, niet alleen grafisch, ook zijn personages hebben dat, de uitvindingen, enzovoort. Natuurlijk had hij een goede ploeg rondom zich, maar voor mij begint en eindigt Robbedoes toch met Franquin.

Ik was dus tegelijkertijd zenuwachtig, want je hebt meer kans om op het verkeerde spoor te zitten, maar ik had er ook vertrouwen in, want Franquins wereld is zo solide en zijn personages zo sterk dat we daarop verder konden bouwen. Bovendien was het voor mij geruststellend dat zowel Sophie als OIivier voldoende ervaring hadden met het maken van strips.

Hoe groot was de betrokkenheid vanuit de uitgeverij?
Sophie: Groot, we kregen strikte richtlijnen mee en Stéphane begeleidde ons werk van het begin tot het einde, wat logisch is want de ploeg moest nog gevormd worden.
Benjamin: Die richtlijnen waren er, deels uit respect voor de canon, deels omwille van de nieuwe weg die ingeslagen moest worden. Stéphane was in alle stadia nauw betrokken en schreef mee aan de synopsis. Het resultaat moest niet alleen een sterk verhaal zijn dat aansluiting moest vinden bij de vorige avonturen, maar dat ook paste in deze tijd en een ode was aan Franquin en alle andere auteurs die de wereld van Robbedoes hadden opgebouwd.

Personages

Wie zijn Robbedoes en Kwabbernoot in jullie ogen? En willen jullie hun karakters een beetje aanpassen?
Sophie: Ik zie Robbedoes als een pragmatisch iemand, dynamisch, een beetje een nerveus type, terwijl Kwabbernoot eerder een zachte dromer is, een beetje met zijn hoofd in de wolken. Hoe meer we met hen werken, hoe meer we hen leren kennen, natuurlijk. Het kost tijd om meer diepte in een personage te steken, maar Robbedoes en Kwabbernoot zijn al bijna een eeuw oud en hun karakters en voorgeschiedenis zijn natuurlijk ook goed gevormd. Toch stopt elke auteur een stukje van zichzelf in de personages, en zo zullen ze ook evolueren, of men dat leuk vindt of niet.
Benjamin: Hun karakter wordt gevormd door hun taal. Sophie en ik hebben heel veel aandacht besteed aan de keuze van woorden, het ritme, zelfs de interpunctie. In die zin evolueren ze een beetje mee met de tijd, zonder dat dit te geforceerd zou overkomen. Door wat ze zeggen worden ze geloofwaardig en gaan ze leven. Hun relatie tot de moderne wereld is trouwens ook anders, Kwabbernoot voelt zich wel goed bij bepaalde aspecten van de vooruitgang, Robbedoes is sceptischer. Dat facet willen we nog meer uitwerken. Tijdens de correctieronde merkte ik trouwens dat Robbedoes wat geïrriteerd was door Kwabbernoot, zoals dat gebeurt met vrienden die elkaar al zo lang en goed kennen en elkaar nog altijd wel leuk vinden, maar dat moeilijk kunnen zeggen. Vreselijk ironisch als je weet dat… Maar ssstt, ik vertel te veel…

Met welk nevenpersonage zouden jullie graag willen werken?
Benjamin: Er zijn er zoveel en we hebben er ook al enkele in De Dood van Robbedoes gebruikt. Ik ben blij dat IJzerlijm in het album voorkomt, die ik altijd heel sympathiek heb gevonden. Ik heb de indruk dat Sophie veeleer met nieuwe personages wil werken, zeker wat de ‘slechteriken’ betreft.
Sophie: Maar ik hou wel heel veel van de graaf van Rommelgem.

Klimaat

Jullie behandelen meteen een heel ernstig thema in dit album, namelijk de klimaatverontreiniging. Is dat de weg die jullie willen inslaan: sociale thema’s koppelen aan avontuur?
Sophie: De verontreiniging is volgens mij niet het centrale thema in dit verhaal, het maakt deel uit van de context waarin het avontuur plaatsvindt. Maar volgens onze richtlijnen hebben we inderdaad min of meer de verplichting om in te spelen op de actuele thema’s, zoals onze voorgangers dat ook deden.
Benjamin: De serie behandelt al lang de angstaanjagende aspecten van de tijd waarin ze geschreven werd. Dit thema behandelen maakt ons niet tot klimaatridders, er niet over spreken zou pas raar zijn.

De titel van het nieuwe album is confronterend, namelijk De Dood van Robbedoes. Komt er wel een vervolg?
Sophie: Met die titel wilden we meteen onze ambitie voor de nieuwe start kracht bijzetten. Of er nog een vervolg komt? Dat zal je wel merken als je het album leest.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief