leesfragment

Pensioencoach Mark Claus geeft tips om actief te blijven

Pensioencoach Mark Claus spendeert al heel wat jaren aan het actief houden van gepensioneerden. Nu we even geen bezoekjes meer op de agenda kunnen zetten, geven we een lijstje mee met tips uit Geniet van je pensioen. Geschikt voor alle leeftijden!

 

1) Beweeg meer

Meer bewegen is een fundamentele bijdrage aan onze gezondheid en in deze coronatijd kun je je niet meer verschuilen achter: ‘Ik heb geen tijd’. Zorg minstens elk halfuur voor beweging, met een kleine wandeling, een glas water drinken of even werken in de tuin.

2) Er valt veel te leren

Er zijn veel online-cursussen, zoals www.etadoro.be met onder andere: reis door de filosofie, een opgeruimd huis een opgeruimd leven, geheugentraining, klassieke mythologie en de invloed op onze tijd…

3) Maak contact met je kleinkinderen

Er zijn al van digitale communicatiemiddelen de dag van vandaag, maar hoe leuk is het om nog geschreven post te ontvangen en versturen? Schrijf je kinderen en/of kleinkinderen eens een brief en vraag ze te antwoorden.

4) Verveel je

Moeten we daar zo’n schrik van hebben? Om niet te overdrijven begin je met één uur en later met een middag. Je zoek dat uiteraard geen afleiding, geen opvulling. Kijk maar wat er gebeurt en hoe het je bevalt. Omarm de leegte, de verveling, het niets nuttigs doen, het lanterfanten. Verwijl, wacht af, zoek niet

5) Leg verzamelingen aan

Citaten zijn gebalde levenswijsheden die je tegenkomt in kranten, tijdschriften, boeken of zelfs in gesprekken met mensen. Ze verzamelen alleen is al leuk. Later kun je genieten van je verzameling en de inhoud ervan laten doordringen. Je kunt ze misschien ook hier en daar gebruiken om iets wat je zegt of schrijft te verdiepen of op te vrolijken.

Een van mijn favoriete citaten is:

Sommige mensen willen ook nog boter op hun gebak. – Thomas Hardy (Niet overdrijven.)

6) Ruim op en ontspul

Als je het gewend bent om alles bij te houden wat ooit nog nuttig zou kunnen zijn, dan zul je intussen een aardige voorraad spullen bij elkaar hebben. Tijd dus om op te ruimen! Wat kun je zoal doen met je spullen?

  • Verkopen: op een rommelmarkt, online of in een tweedehandszaak.
  • Weggeven aan onbekenden in een geefkast; dat is een plaats op een openbare plek waar buurtbewoners spullen kunnen deponeren die ze niet meer nodig hebben, en anderen die ze kunnen gebruiken ze weer kunnen meenemen.
  • Afgeven in de kringloopwinkel.
  • Naar het containerpark brengen: hierdoor worden je spullen meteen op een correcte manier gerecycleerd.

7) Maak een opbeurlijst

Als het eens wat minder gaat, heb je vaak geen idee wat je kunt doen om je beter te voelen. Daarom is het slim om een opbeurlijst aan te leggen op momenten dat je je wel goed voelt. Dan heb je een voorraad om uit te kiezen. Het kan ook heel fijn zijn om zo’n lijst te maken. Net zoals herinneringen aan geluk ook geluk brengen, kan voorproeven van plezier voor plezier zorgen. Kijk regelmatig naar de lijst en vul hem ook aan.

Waaruit kan een opbeurlijst bestaan?

  • Leuke activiteiten, uitstapjes, … om alleen of samen met je partner of vrienden of kleinkinderen te doen.
  • Een lijst met mensen die je kunt bellen.
  • Wandelingen of fietstochten die je kunt maken.
  • Noteer de grappigste teksten over de coronacrisis die je las.
  • Zoek alvast restaurants waar je samen met … lekker kunt gaan eten.
  • Inspirerende, relativerende en grappige citaten: ‘De beste manier om je echtgenoot iets te laten doen, is suggereren dat hij er te oud voor is.’

8) Stimuleer je dankbaarheid

Leg een dankbaarheidsboek aan waarin je dagelijks of wekelijks noteert voor wie of wat je dankbaar bent. Je kunt hier het best een vast moment in je dag voor inlassen, zodat het een routine wordt. Alleen al gaan zitten en je concentreren op dankbaarheid werkt positief. Deel met anderen waarvoor je dankbaar bent, want gedeelde dankbaarheid is dubbele dankbaarheid.

9) Maak een EHBV-koffer

Maak een EHBOV (Eerste Hulp Bij Overdreven Verveling)-koffer. Vul  die koffer dan met allerlei attributen die je vooruit helpen. Hieronder staan een paar voorbeelden:

  • een roze bril,
  • een rode neus,
  • een lekker snoepje,
  • een spiegel,
  • een muziekdoosje met leuk melodietje,
  • een knijpbal,
  • ballonnen,

 

Meer tips vind je in de boeken van Mark:

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief