nieuws

Piet Colruyt. ‘Als ik kan promoten dat er andere waarden in het leven zijn dan nog meer geld verdienen, dan wil ik dat graag promoten’

Tom en Anthony van Zwijgen is geen optie interviewen geëngageerde mensen met een mening. Engagement is voor hen een missie in hun leven. Zwijgen is geen optie portretteert hen als inspiratie, om te ontdekken hoe we zelf de wereld van morgen een beetje beter kunnen maken dan vandaag. Vandaag: sociaal ondernemer Piet Colruyt.

Piet Colruyt werkte mee aan Allemaal Sociaal 3.0, een boek waarvoor journalist Filip Michiels urenlange gesprekken voerde met Steven Serneels, Piet Colruyt, Marieke Huysentruyt en Johan Moyersoen, die de voorbije jaren bedrijven én overheden wereldwijd adviseerden in hun zoektocht naar een andere, duurzamere toekomst.

Sociale bewogenheid zat hem al in de naam en in de genen, maar Piet Colruyt startte zijn carrière binnen het familiebedrijf als ontwerper en architect van meer duurzame en energie-efficiënte supermarkten. Een persoonlijke groeitraining bij – jawel – Colruyt en een boek – How To Change the World? – zouden beslissende mijlpalen blijken te zijn in zijn leven en carrière: wat drijft je echt en welke richting wil je uit, professioneel maar ook als mens? En hoe kunnen ondernemers mee op zoek gaan naar oplossingen voor grote maatschappelijke uitdagingen?

Ik geloof dat je de drie p’s – people, planet en profit – echt wel met elkaar kunt verzoenen, maar de nadruk ligt in onze maatschappij doorgaans te eenzijdig op die ene p van profit.

Piet zag toen in dat hij, als telg van de Colruyt-familie, zijn achtergrond en ervaring ten dienste kon en wilde stellen van sociaal ondernemers die het beste uit twee werelden wilden combineren: een leefbaar businessmodel en een zo groot mogelijke sociale impact. En dus besloot hij enkele jaren terug SI2 Fund op te richten, om innovatieve sociale ondernemingen vlotter aan de vaak broodnodige centen te helpen. Op voorwaarde dat daar op termijn ook een aanvaardbaar rendement voor de investeerders tegenover stond. En hij zag al snel in dat die sociale ondernemingen liefst ook ingebed werden in een veel breder ecosysteem, om hen te begeleiden en te adviseren.

Sociale en inclusieve ondernemingen kunnen en moeten op termijn de derde weg zijn.

Piet Colruyt is – noblesse oblige – een ondernemer voor wie winst geen vies woord is. Geen winst omwille van de winst, maar wel vanuit het besef dat alleen een rendabele onderneming op termijn ook een maatschappelijke meerwaarde kan hebben. Daarnaast is hij vooral een investeerder, een impactinvesteerder dus. Iemand die er voluit in gelooft dat je de drie p’s – people, planet en profit – echt wel met elkaar kunt verzoenen, maar dat de nadruk in onze maatschappij doorgaans te eenzijdig op die ene p van profit ligt.

Piet Colruyt beseft dat sociale en inclusieve ondernemingen op termijn de derde weg moeten en kunnen zijn.

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief