Voeg de passie voor die wat losgeslagen impressionistische schilders van de ene stripauteur samen met de waanzinnig vlotte pen van de andere stripauteur en je hebt veel kans dat er een wervelend stripverhaal uit voortkomt. Luc Cromheecke en Charel Cambré bundelden hun krachten en het resultaat is: Vincent Van Grroaâargh!, een knotsgek Suske en Wiske-hommagealbum.

Op een verrassingsreisje georganiseerd door Lambik komen onze helden in Auberge Ravoux terecht, de herberg in het kunstenaarsdorpje Auvers-sur-Oise waar Vincent Van Gogh ooit logeerde, maar ook overleed. En ziet Wiske dan ’s nachts niet een duistere figuur in de plenzende regen rondlopen? Spanning en plezier verzekerd, dus!

Griezelig en crazy

Luc, een hommagealbum maken is toch altijd iets speciaals. Wat trok je aan in de opdracht?

Luc Cromheecke: Charel vroeg me of ik een goed idee had voor een Suske en Wiske. Als striptekenaar heb je altijd wel een hoop ideeën of stukken verhaal die je ooit wel wil gebruiken. Het idee voor dit verhaal stak er altijd al bovenuit maar nu klikte het perfect in elkaar. Wat leuk is aan Suske en Wiske is dat je de personages niet moet voorstellen. En het zijn bovendien allemaal geweldige ‘characters’. Je kan ook gebruik maken van wat ik het ‘soap systeem’ noem, je springt gewoon over naar een andere situatie, naar een ander character, zodat het verhaal nooit vervelend wordt.

Je verwijst naar een paar Suske en Wiske-albums in je scenario – De dolle musketiers en De
Knokkersburcht
. Zijn dat jouw favoriete albums?

De eerste verhalen waarin Jerom opduikt vond ik extra griezelig en crazy. Verder heb ik natuurlijk stapels Suske en Wiskes gelezen, zoals elk kind dat opgroeide in de jaren ’60 en ’70. Albums die me bijbleven zijn onder andere De Bokkenrijders, De Tuf Tuf club, De Sprietatoom (alleen al de naam!). Suske en Wiske-verhalen hebben soms wat unheimlichs, wat me enorm aansprak. Grappig, maar ook spannend en een beetje creepy.

Heilig huisje

Wat wou je zeker meegeven in jullie hommage-album?

In de eerste plaats wilde ik ook zo’n grappig en spannend verhaal brengen in de stijl van de Suske en Wiske-albums waarmee ik ben opgegroeid. Daarnaast wilde ik een beetje tegen het ‘heilig huisje Van Gogh’ stampen. Van Gogh heeft natuurlijk een erg tragisch leven geleid, oké. Hij was nu eenmaal geen vrolijke kerel, denk ik. Ik zou veel liever met Monet op café gezeten hebben. Van Gogh is door de dramatiek van zijn leven een echte mythe geworden, bijna een religie, waar je blijkbaar niet mag aankomen. Ik geef toe, ik ben ook een grote fan van zijn werk. Ik spring ook op elk nieuw Van Gogh-weetje, het is nu eenmaal een fascinerende figuur. Naast de soms wat misplaatste ‘serieux’ heb je die dolgedraaide commercie rond Van Gogh. Overal worden reproducties van zijn schilderijen afgebeeld, van paraplu’s tot onderbroeken. Echte waanzin.

Met jouw eigen prachtige stripodes aan Daubigny en Monet en nu een Sus en Wis-verhaal rond Vincent Van Gogh valt het niet te ontkennen dat je iets hebt met (impressionistische) schilders uit de tweede helft van de 19de eeuw. Vanwaar je fascinatie?

Toen ik zelf in openlucht begon te schilderen heb ik de oorsprong van het buiten schilderen bestudeerd. Voor de uitvinding van de verftube, ergens begin 19de eeuw, werd er buiten hoofdzakelijk met waterverf geschilderd (ook fantastisch hoor, Turner en Isabey bijvoorbeeld). Maar toen het dankzij de verftubes gemakkelijker werd om met olieverf te schilderen, had dat een enorme invloed op de schilderkunst. De schilderijen werden groter en dynamischer en ze werden niet meer als schetsen of voorstudies gezien. Deze evolutie kan je tot op de dag van vandaag merken. Zonder die eerste Barbizon-schilders geen Van Gogh, geen Lucian Freud enzovoort, geen moderne schilderkunst.

Auvers-sur-Oise

Beschrijf de magie eens van het plaatsje Auvers-sur-Oise?

Na het bekende incident met het oor in Arles werd Van Gogh in een instelling in Saint-Remy opgenomen. Maar omdat de afstand te groot was, bracht zijn broer Theo hem over naar Auvers-sur-Oise, vlak bij Parijs, waar de bevriende dokter Gachet Vincent opvolgde. In Auvers-sur-Oise liggen alle locaties die belangrijk waren voor die drie laatste maanden van Van Goghs leven op wandelafstand van elkaar en dat maakt het boeiend. En bijna alles is er nog. Het is alsof het decors van een toneelstuk zijn. De herberg Ravoux, de beroemde kerk van Auvers, het huis van dokter Gachet, de graanvelden en zijn grafsteen.

Het is helemaal niet zo toeristisch uitgebouwd zoals wij het in de strip voorstellen. Een drukke baan snijdt het dorp in twee. Als je op een terrasje zit moet je de diesellucht van de vrachtwagens er bijnemen. Op andere plekken in het dorp lijkt de tijd meer dan honderd jaar te hebben stilgestaan. Enfin, toch zeker een omweg waard. Je kan er ook nog het intacte atelier van Daubigny bezoeken, met, tot voor kort, een verre achternicht van Daubigny die aan de kassa ticketjes verkoopt …

Impressionisten

Naast stripauteur ben je ook schilder. Hebben de impressionisten je eigen werk beïnvloed?

Momenteel werk ik aan het album De Magnifieke Monet deel 2, waarin landschappen uiteraard zeer belangrijk zijn. Zelfs de kadertjes van de strip zijn een verwijzing naar de impressionisten. Die strip heeft drie stroken waardoor elke strook bijna een dubbel vierkant is. Dat was een favoriet formaat van Daubigny en later ook van Van Gogh. Een heleboel belangrijke werken die in Auvers zijn gemaakt, zijn een dubbel vierkant.

Hoe verliep de samenwerking met Charel?

Keileuk! Het is de eerste keer dat ik een scenario en storyboard maak voor iemand anders. Voor mij was dit dus helemaal nieuw. Charel is natuurlijk een geweldige tekenaar en een goeie verteller. Hij is een pro tot en met, hij begrijpt onmiddellijk alles. Door zijn semi-realistische stijl wordt mijn redelijk over-the-top-verhaal ook veel geloofwaardiger. We zijn samen naar Auvers-sur-Oise geweest om foto’s te maken en alles grondig te bestuderen. Het absintmuseum was helaas gesloten. Dat zullen we dus nog eens moeten overdoen. Misschien voor deel 2, Vincent van Groaâargh! the return?

9 Vincent van Grroaâargh!

Lambik heeft een verrassingsreisje gefikst. Hij neemt het bekende gezelschap mee naar Auvers-sur-Oise, niet ver van Parijs. Ze logeren in “Auberge Ravoux”, de herberg waar ooit Vincent Van Gogh logeerde. Die nacht trekt er een onweer over het Franse kunstenaarsdorpje. De griezelige spanning begint als Wiske door het raam een donkere schim ziet passeren in de kletsende regen. De volgende ochtend lijkt alles perfect, de zon schijnt en na een stevig ontbijt trekt iedereen eropuit. Lambik is helemaal in schildersplunje. Hij gaat net als Vincent Van Gogh op een heuvelrug een olieverflandschap maken. De rest van het gezelschap kiest voor ... lees meer het toeristentreintje. Maar de trip loopt echter niet helemaal zoals verwacht.

€ 9,99