nieuws

Totaalverbod op alcoholreclame?

Volgens een onderzoek van Ugent heeft alcoholreclame wel degelijk een effect op het consumptiegedrag van mensen: “Mensen beginnen eerder met drinken, drinken meer en hebben een positievere attitude tegenover alcoholische dranken.” (Ruben Kramer). Hun conclusie is dan ook eenduidig: er moet een totaalverbod op alcoholreclame komen. Ook alcoholconsulent en auteur Michael Niclaus benadrukt het schadelijke effect van alcoholmarketing. In onze Westerse maatschappij worden we vanaf jonge leeftijd geconditioneerd om alcohol leuk en lekker te vinden. Er zit echter “een diepe kloof tussen het gezelligheidsimago dat de reclame ons voorschotelt en de waarheid over alcohol.”

In zijn boek Succesvol stoppen of minderen met alcohol moedigt Niclaus je aan bewuster om te gaan met alcohol. Hij doet je nadenken over je drinkgedrag, doorprikt diverse mythes over alcohol en helpt je om minder of niet meer te drinken. Via eenvoudige oefeningen word je je bewust van de patronen die aan de basis liggen van problematisch drankgebruik. Lees hier een fragment uit het hoofdstuk: Nuchter leven in een alcoholcultuur.

 

Bij reclame voor sterkedrank zie je stoere mannen die aan een pokertafel zitten, die naar elkaar kijken met een sigaartje erbij en die spelen voor heel veel geld. Voordat ze hun geld op tafel leggen, nemen ze een flinke slok. De boodschap: alcohol maakt je stoer. Bij reclame voor bier zie je een bende vrolijke vrienden in een café of een paar sportieve mannen met een indrukwekkende torso die op avontuur gaan. Alcohol zorgt ervoor dat je vrienden hebt en dat je leven boeiend is. 

Alcohol wordt sociaal heel sterk aanvaard, omdat volwassenen, de reclame- en muziekwereld voortdurend signalen uitsturen dat alcohol vanzelfsprekend is.

Als je constant signalen krijgt in de zin van ‘alcohol is leuk, alcohol is fun’, dan is het niet abnormaal dat je enkele jaren later meezingt met het bekende liedje There ain’t no party like an alcoholic party, wat betekent dat er geen leuker feestje bestaat dan wanneer de alcohol rijkelijk vloeit. Alcohol wordt sociaal heel sterk aanvaard, omdat volwassenen, de reclame- en muziekwereld voortdurend signalen uitsturen dat alcohol vanzelfsprekend is, meer zelfs, dat het onontbeerlijk is als je het leuk en gezellig wilt maken.

We denken er gewoon niet meer over na. Worden we ergens uitgenodigd? We nemen een fles mee. In 2014 was ik te gast bij het tv-programma Reyers Laat waar ik kwam spreken over mijn werk als alcoholconsulent. Ik vertelde dat ik mensen anders naar alcohol doe kijken, dat ik in scholen lezingen geef voor jongeren. Ik heb een kwartier lang gesproken over hoe vanzelfsprekend de plaats is die alcohol in onze maatschappij inneemt. Als dank voor mijn bijdrage aan het programma kreeg ik een fles rode wijn cadeau…  

Alcohol is de gevaarlijkste drug die er bestaat, omdat we het beschouwen als een onschuldig genotmiddel.

[…]

Het imago van gezelligheid is een illusie. Als je de waarheid over alcohol onder ogen wilt zien, moet je ’s nachts eens in de uitgaansbuurt van een stad rondwandelen. Wat je dan ziet is hallucinant. Je ziet mensen die op straat in slaap zijn gevallen. Je ziet mensen tegen de muur hangen of liggen die over zichzelf hebben overgegeven. Je ziet mensen met een bloedneus! (Mensen die gedronken hebben denken vaak dat ze iedereen aankunnen, en dan hebben ze plots een bloedneus.) Je ziet groepjes jongeren rond een ‘gevelde’ kameraad staan in de hoop hem weer bij bewustzijn te krijgen. Dit zijn slechts de beelden die je te zien krijgt. Want veel ellende speelt zich binnenskamers af. Stel je dan even voor dat je naar tv kijkt en je reclame ziet over alcohol die zegt ‘Drink alcohol, val op de grond in slaap!’, ‘Drink alcohol, kots op uzelf!’, ‘Drink alcohol, met een beetje geluk beland je op de spoedafdeling!’ Uiteraard krijg je dergelijke reclame nooit te zien. Ik vertel dit enkel om je duidelijk te maken dat we met z’n allen gebrainwasht worden, dat er een diepe kloof zit tussen het gezelligheidsimago dat de reclame ons voorschotelt en de waarheid over alcohol.

Alcohol is zodanig sociaal aanvaard in onze consumptiemaatschappij dat het niet beschouwd wordt als een sluipende harddrug. Terwijl alcohol de gevaarlijkste drug is die er bestaat, omdat we het beschouwen als een onschuldig genotmiddel. Ouders vinden het veel minder erg dat hun kinderen regelmatig dronken worden op feestjes dan dat ze één keer een trekje nemen van een joint. Dronken worden wordt bij jongeren nog altijd als iets vrij onschuldigs gezien. Ten onrechte. Nog niet zo lang geleden dacht men dat de hersenen volledig ontwikkeld waren op twaalfjarige leeftijd. Nu weten we dat ons brein pas rond de leeftijd van vijfentwintig jaar volgroeid is. Een groot verschil!

Op de hoogte

Ontvang het laatste nieuws via onze nieuwsbrief