Een gesprek met Nico De Braeckeleer

Een groepje jongeren die samenwonen in een villa, onder toezicht van een conciërge. Twee onder hen die dankzij hun bijzondere gaven uitverkoren worden om de wereld te behoeden voor groot gevaar. Een geheimzinnig spel, Game Quest, een gemene Game Master en een sleutel, de GameKey.

Dat klinkt als een jeugdserie van Studio 100. Het is een jeugdserie van Studio 100, namelijk GameKeepers! En, belangrijk nieuws, vanaf dit najaar, met het verschijnen van het eerste album Superhelden Strijd, ook een stripserie! 

Illustrator Charel Cambré – Amoras, Filip en Mathilde, Heden verse vis en zoveel meer – hoeven we jullie niet meer voor te stellen. Hij zal voor deze serie samenwerken met de Spaanse illustrator Pedro J. Colombo die hem ook assisteert bij de Kronieken van Amoras.

Scenarist Nico De Braeckeleer is nog relatief onbekend in de stripwereld. Toch kan je wat hij tot nu toe geschreven heeft samenvatten met één woord: indrukwekkend! Hij is al een tiental jaar auteur en scenarist bij Studio 100 en schreef onder andere voor de televisieproducties K3, Kabouter Plop, Nachtwacht en Samson en Marie, maar ook scenario’s voor Familie en FC De Kampioenen. En hij publiceert dit jaar zijn 75ste boek.

Nico, wat een oeuvre! Waar blijf je de inspiratie halen? Nico de Braeckeleer: Ik doe gewoon heel graag veel verschillende dingen. Mijn inspiratie haal ik eigenlijk overal. De wereld om me heen, schilderijen, muziek, het nieuws, internet, Facebook, films, boeken, strips, dromen, het leven zelf. Ideeën genoeg. Ik heb eigenlijk nog nooit een tekort aan ideeën gehad. En eens je die ideeën begint uit te werken in een structuur, komt er elke keer weer opnieuw een echt verhaal tot stand.

In jouw enorme productie is het aanbod stripscenario’s eerder bescheiden. Ik heb altijd graag strips gelezen, maar ik ben er inderdaad pas enkele jaren geleden toe gekomen ook zelf scenario’s te schrijven. Samen met de talentvolle tekenaar Filip Heyninck hebben we de stripreeks De Sportsbende opgestart, waarvan drie albums zijn verschenen. Toen heb ik echt wel de microbe te pakken gekregen. Ik was dan ook heel blij toen ik de kans kreeg om de stripscenario’s voor GameKeepers te schrijven. Daarnaast begeleid ik, vanuit mijn functie als scenarist van Studio 100, ook de strips van Nachtwacht, waarvoor Peter Van Gucht de scenario’s schrijft en Steve Van Bael de tekeningen maakt. Die twee zijn werkelijk topklasse in hun vak, en ik heb al veel geleerd van Peter wat het schrijven van strips betreft. Een supersamenwerking.

In welke mate verschilt het schrijven van een stripscenario van jouw ander schrijfwerk? Het schrijven van een film, een boek of een strip verschilt niet zoveel van elkaar. Ik wil gewoon een goed verhaal vertellen en van daaruit vertrekt alles voor mij. Wat ik zo leuk vind aan strips is dat je, samen met de tekenaar, ook een beetje de regisseur bent van het verhaal, want je beslist voor elk shot / elk kadertje wat er gebeurt. En dat terwijl ik in film of televisie als scenarist veel minder impact heb op de manier waarop iets in beeld wordt gebracht.

Je schrijft ook scenario’s voor de televisieserie GameKeepers. Kan je de twee – televisie, strip – met elkaar vergelijken? We hebben met een heel team van Studio 100 het concept van GameKeepers voor Ketnet bedacht. Ik heb er ook heel wat afleveringen voor geschreven. Toen ik dus gevraagd werd om de stripscenario’s voor GameKeepers te schrijven, heb ik het concept een heel klein beetje moeten herdenken, want de tv-serie vervolgt een beetje qua verhaal, maar de strips moesten op zichzelf kunnen staan. Ik heb de soaplijnen eruit gehaald en vervangen door een komische B-lijn in de strips. In de strips heb je dus een A-lijn (het actieverhaal in het spel) en een B-lijn (het komische effect van de GameKey in de villa bij de andere personages).

Bedenk je een ander soort verhalen voor de stripserie? De verhalen die ik voor de stripserie bedenk, zijn verhalen die voor de tv-serie niet zouden kunnen omdat ze budgettair niet haalbaar zijn. In de strips kan ik veel meer actie stoppen en me wel meer uitleven, want alles is zowat mogelijk qua arena en verhaal. Ook kan ik de game dieper uitwerken omdat er niet zoveel nevenlijnen inzitten als in de tv-serie.

Wat trekt je in de wereld van GameKeepers aan? Als kind was ik een gamer, al bestonden er toen niet zulke grafisch mooie games als nu. Nu speel ik zelf minder games, behalve dan FIFA. Wat me aantrekt in GameKeepers zijn de toffe personages en zeker ook de verschillende werelden waarin de hoofdpersonages Mats en Sari terechtkomen. Ook die mix van actie en humor in het concept vind ik heel leuk.

Heb je zelf een favoriet personage binnen de ploeg? Ja, Lelia. Zij is geen mens, al ziet ze er wel menselijk uit. Zij is de hulpfunctie van de game GameQuest en ze helpt vanuit de gameroom Mats en Sari tijdens hun opdrachten in de verschillende games.

1 Superhelden Strijd

Mats en Sari moeten de superheldengame “Superhero Clash” spelen. Om dit spel te winnen, moeten ze een superheldenmasker tot bij de verzwakte superheldin Paragona brengen. Met de kracht uit dat masker kan ze terug over de superheldenstad Power City regeren. De GameKeepers hebben slechts tijd tot zonsondergang. De superschurk Villano, die wordt bestuurd door GameMaster, stelt alles in het werk om hun missie te laten falen zodat hij zelf de macht over de stad voor altijd kan overnemen. Slagen Mats en Sari in hun opdracht of betekent dit het einde van de superheldenwereld én van de echte wereld?

€ 7,99