Charlien voelt zich niet goed in haar vel. Als balletdanseres zal ze nooit voldoen aan de normen van haar strenge moeder, de choreografe, en ook al is haar vriendje Ruben lief en begripvol, zich echt aan hem geven kan ze niet. Op een dag leert Charlien de sekte de ‘Meisjes van Medusa’ kennen. Het breekbare en intimistische Meisjes van Medusa, over een jonge vrouw die op zoek gaat naar haar identiteit en seksualiteit, werd geschreven door auteur Frederik Hautain. Hautain debuteerde in 2019, samen met Hanne Dewachter, met de graphic novel De Walvis. Een jaar later maakte hij het scenario voor Inbreker, het eerste deel van een trilogie, met tekeningen van Mattias Ysebaert.

Mythe

Frederik, hoe ontstond het idee voor het verhaal Meisjes van Medusa?

Frederik Hautain: Nadat ik De Walvis met Hanne Dewachter had gemaakt, kriebelde het bij haar en mij om ons samen op een nieuw verhaal te storten. Waar Hanne voor De Walvis grotendeels in een meer uitvoerende rol zat – in die zin dat het scenario al volledig afgewerkt was voor zij aan boord kwam en het bovendien ‘frame by frame’ geschreven was, wat een tekenaar minder vrijheid over de bladspiegel geeft – wilden we het deze keer over een andere boeg gooien.

Ik zou enerzijds een lossere schrijfwijze hanteren voor het scenario, zodat zij scène per scène kon bepalen hoeveel beelden en pagina’s ze eraan zou wijden, en anderzijds een verhaal maken gebaseerd op elementen die ze graag wilde tekenen. ‘Mythologie’ en ‘jonge vrouwen’ en ‘identiteitscrisis’ waren de zaken die het sterkst bij mij bleven plakken, dus ging ik daarmee aan de slag.

Na wat denkwerk kwamen we zo bij de mythe van Medusa uit en hoe die figuur in de historische overlevering eerder stereotiep is geïnterpreteerd: een monsterlijk wezen dat mensen in steen verandert. Maar als je in de mythe duikt, dan zie je dat er aan het verhaal van Medusa ook een heel andere kant zit: vrouwelijkheid, schoonheid, enzovoort. Zo kwam dan meteen de titel Meisjes van Medusa in me op, die ik zo sprekend vond dat er een wereld voor me openging waarin ik een verhaal kon scheppen.

Zoektocht

Was het moeilijk om in de geest van een jonge vrouw van twintig te kruipen?

Dat viel goed mee, al is het vooral aan de lezer om daarover te oordelen. Sommige dingen die in het verhaal gebeuren zijn vrij universeel en onafhankelijk van het geslacht: de zoektocht om je plaats te vinden in de wereld, je afzetten tegen je kerngezin en hoe moeilijk dat kan zijn, worstelen met je lichaam, pestgedrag en jaloezie …

Ik wilde zelf ook de uitdaging aangaan om een vrouwelijk hoofdpersonage te beschrijven, meer nog, een wereld gedomineerd door vrouwen en het vrouwelijke. Het feit dat alles qua dialoog en plot en personageopbouw vrijwel vlekkeloos door de redactionele filter van Kim Sanders, Stéphanie Lauwers en Tine de Betue (n.v.d.r. het uitgeefteam van Standaard uitgeverij) is gepasseerd, vond ik alvast heel positief.

Je bent het project gestart met Hanne Dewachter, maar uiteindelijk heeft Lode  Peeters de tekeningen gemaakt.

Laat me zeggen dat het tot dusver in mijn carrière niet altijd eenvoudig is geweest om goede tekenaars te vinden. En met goed bedoel ik niet ‘iemand die goed kan tekenen en beeldend een verhaal kan vertellen’ maar ‘iemand wiens stijl past bij het verhaal dat je wil vertellen’. Dat is echt altijd een zoektocht. Toen Hanne liet weten dat ze zou afhaken omdat ze zich wilde concentreren op een academische masteropleiding, moest ik dus op zoek naar een passende tekenaar. Ondertussen was ik al met Mattias Ysebaert aan het werk voor Inbreker en het was Mattias die Lode tipte. Al snel kwam van het een het ander en konden we vertrekken.

Coming-of-age

Stripauteur Lode Peeters (°1996) studeerde af aan de LUCA School of Arts in Brussel en debuteerde vorig jaar met de fantasystrip Drakenridders.

Lode, je bent naast tekenaar ook zelf scenarist (onder andere van Drakenridders). Heb je bijgedragen aan de verhaallijn van Meisjes van  Medusa of bij de uitwerking van bepaalde scènes?

Lode Peeters: Nee, op een enkele uitzondering na heb ik alleen aan de visuele elementen gewerkt. Sommige aspecten van het verhaal hebben wel een beetje invloed gehad van mijn inbreng (bepaalde implicaties van hoe iets of iemand eruitziet, dat soort dingen), maar het scenario was grotendeels afgewerkt toen ik bij Frederik terechtkwam.

Wat trok je vooral in het scenario aan?

Lode: Medusa en coming-of-ageverhalen zijn twee dingen waarin ik voor Meisjes van Medusa al geïnteresseerd was. Het is ook een verhaal met een paar zeer zichtbare queerpersonages, en meer en betere representatie is iets wat ik heel belangrijk vind. Het was hoe dan ook echt een right place, right time-situatie. Ik ben Mattias Ysebeart zeer dankbaar dat hij me in de juiste richting had gestuurd, net toen Frederik een tekenaar nodig had.

Inzet op samenwerking

Frederik, hoe verliep dan de samenwerking met Lode? Frederik: Heel vlot. Lode heeft zich echt gesmeten op dit project: hij heeft er twee jaar aan getekend en heeft echt zijn kunnen – stijl, inkleuring, verteltechniek – naar een hoger niveau getild. Daarnaast is het zo dat ik dit scenario was beginnen te schrijven op de manier zoals ik eerder al vertelde: scène per scène, met veel vrijheid voor de tekenaar.

Lode werkte het hele verhaal in thumbnailvorm uit, daar spraken we dan over, stelden bij, maakten keuzes, enzovoort. En dan ging hij over tot gedetailleerd tekenen, inkleuren en letteren. Een strip uitwerken van deze omvang – bijna tweehonderd pagina’s – dat kan alleen maar slagen als je echt inzet op samenwerking. En ik denk dat we daar goed in geslaagd zijn. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat dit een strip is waarmee Lode echt toont wat hij allemaal in zijn mars heeft.

Lode, je kan het toch zeer gevoelige verhaal op een paar manieren verbeelden. Had je vlug de stijl gevonden die bij dit verhaal past?

Lode: Ja, dat ging vanzelf, veel aanpassingen aan de stijl die ik uit mezelf zou hanteren moest ik niet doen. Het grootste verschil ligt waarschijnlijk in de ruimte (en dus tijd) die ik neem in de decoupage/page lay-out. Dat zorgt voor een dik boek, maar dat kan hier wel, in tegenstelling tot een standaardformaat avonturenstrip zoals Drakenridders.

Zweten

Het verhaal is zeer subtiel opgebouwd, wat vond je zelf het moeilijkste om te tekenen?

Lode: Complexe omgevingen, zoals de openbare bibliotheek of die volledig gedekte picknicktafel, die juist krijgen kostte me altijd wat meer tijd. Perspectief gaat me over het algemeen redelijk vlotjes af, maar als er heel veel kleine individuele vormen moeten worden getekend die ook nog eens consistent moeten zijn over meerdere panels, dan is het toch even zweten.

Ook de inkleuring past volledig bij het verhaal. Heb je daar bewust naar gezocht?

Lode: Dat was inderdaad even zoeken (het was te geel in het begin!), maar waar ik bij uitgekomen ben is een stijl die me erg goed ligt. Kleur is in het algemeen iets waar ik bijzonder graag mee bezig ben en ik ben heel blij met het eindresultaat in Meisjes van Medusa.

En smaakt de samenwerking met Frederik naar meer?

Lode: Ik heb met plezier samengewerkt met Frederik, maar na twee jaar uitsluitend als tekenaar te hebben gewerkt, heb ik terug zin om iets met een eigen scenario te maken! Dat gezegd zijnde, Frederik heeft constant verhalen in de steigers staan, dus is het zeker niet onmogelijk dat we in de toekomst weer bij elkaar belanden.

Meisjes van Medusa

De meisjes van Medusa is een coming-of-ageverhaal over een jonge balletdanseres op zoek naar zichzelf en haar seksuele identiteit. In haar zoektocht komt ze terecht in een mysterieuze sekte waar het vrouw-zijn volop gevierd wordt. Maar hoe ver is ze bereid te gaan om zichzelf te vinden en haar oude leven op te geven?

€ 29,95