Vier albums lang al bedenkt Peter Van Gucht met panache de nieuwe avonturen van de Rode Ridder. Onder de machtige pen van Fabio Bono komen ze tot leven.
Tijdens de zoektocht naar zijn stiefvader komt de Rode Ridder in het middeleeuwse Brussel terecht, dat wil zeggen: hij belandt meteen in de gevangenis en wordt tot de strop veroordeeld. Deze op zijn minst gezegd onaangename verwelkoming dankt hij aan het feit dat hij als jonge knaap in Brussel tot een dievenbende behoorde, en Brusselaars hebben nu eenmaal een goed geheugen. Maar Johan zou de Rode Ridder niet zijn als hij niet al meteen een aanslag op een patrouille van de burggraaf zou verijdelen. In plaats van de strop krijgt hij nu een nieuwe opdracht: de vleerkoning, de gevreesde leider van de Brusselse onderwereld, gevangennemen.
‘Met het verschijnen van het monster heb ik veel plezier beleefd’
Splash
Fabio, is het anders werken met Peter dan met zijn voorganger Marc Legendre?
Fabio Bono: Natuurlijk zijn er verschillen tussen Marc en Peter. Marc is als een kleermaker die weet hoe hij zijn scenario moet aanpassen aan de kwaliteiten van de illustrator met wie hij samenwerkt. Peter heeft een heel persoonlijke stijl en de tekenaar moet die eerst doorgronden om op hem afgestemd te raken. Bij mij duurde het niet lang voor ik begreep waar Peter naartoe wou … Eigenlijk maar een paar pagina’s ;-).
Peter legt inderdaad andere accenten in de avonturen van de Rode Ridder. Ga je dan zelf grafisch ook anders te werk?
Grafisch heb ik mijn stijl niet echt veranderd … zeker omdat ik van de lezers altijd begrepen heb dat ze tevreden zijn over mijn werk. Met Peter moest ik wel afscheid nemen van de prachtige ‘splash’-pagina’s die Marc af en toe in zijn scenario’s verwerkte. Ook heb ik, samen met mijn trouwe inkleurder Dimitri, besloten om het rood van Johans tuniek donkerder te maken, dit om het soort drama van Peters verhalen beter tot zijn recht te laten komen.
Joaquin Phoenix
Ondertussen zijn er ook nieuwe personages opgedoken. Heb je een favoriet?
Ik hou wel van Tuan de Barbaar, het laatste personage dat Marc bedacht heeft (zie album 277). Gelukkig gaat Tuan niet dood en zal hij misschien het pad van onze held nog eens kruisen. Verder ben ik heel benieuwd hoe Peter het personage van Johans echte vader gaat uitwerken. Ik portretteer hem door fysiek deels aan de acteur Joaquin Phoenix te refereren. Ik hou van die oerslechte karakters … zoals Malfrat in het verleden … En van mooie vrouwen zoals Galaxa en Demoniah natuurlijk.
Wat is in de scenario’s van Peter tot nu toe de scène waar je het meest naar uitkeek om ze te tekenen. En tegen welke scène zag je een beetje op?
Laten we zeggen dat een striptekenaar zich niet de luxe kan veroorloven om de scènes die de scenarist hem geeft niet leuk te vinden. Hij moet altijd iets interessants vinden, zelfs in de scènes die niet aan zijn eigen smaak beantwoorden. Alleen op die manier kan hij zichzelf een ‘professionele’ striptekenaar noemen, die altijd naar kwaliteitsvolle pagina’s streeft. Maar om toch jouw vraag niet te ontlopen, kan ik verklappen dat ik bij het eerste scenario van Peter (album 278) wel een beetje bang was om de eerste pagina’s, die van de grote slag, in beeld te brengen … Maar dat ik er daarna, met het verschijnen van het monster, veel plezier aan beleefd heb!
Dit verhaal speelt zich af in het oude Brussel. Was het moeilijk om documentatie te vinden?
Peter heeft me erg geholpen met de documentatie van het oude Brussel. Ik waardeer het echt als een scenarist beelden bezorgt aan de illustrator. Je kan nooit genoeg documentatie hebben, want over hoe meer beelden je beschikt, hoe interessanter en gevarieerder het paginaontwerp zal worden.